2. kolo Škoda Motorsport eChallenge: Šotolinové peklo

Druhé kolo letošní Škoda Motorsport eChallenge míří na rozpálenou řeckou šotolinu. Náročné tratě prověří schopnost jezdců správně kombinovat rychlost, šetřit auto a správnou práci s ruční brzdou.

– Kdy se koná? 12. – 17.06.2021

– Na jaké platformě? Závodit se bude ve hře DiRT Rally 2.0, a to na PC, Playstationu i Xboxu

– Jak se mohu zapojit? Po spuštění hry a vytvoření profilu najděte událost „SKODA ECHALLENGE“ a vyberte si vůz Škoda Fabia Rally2 evo. Rallye můžete absolvovat kdykoliv v termínu akce.

– Odkaz na událost: https://dirtrally2.com/clubs/club/295041

V Řecku se musí jet hlavně hlavou
Řecká kamenitá šotolina patří k nejnáročnějším povrchům v seriálu mistrovství světa (WRC) a její ztvárnění ve hře DiRT 2.0 poměrně dobře odpovídá reálným zkušenostem. Horší už je jen Turecko a Dakar. Klíčové je držet se ve správné stopě a co možná nejvíc se vyhýbat kamenům okolo.

Důležitým krokem k dobrým časům je také správná práce s ruční brzdou. Vybrané čtyři rychlostní zkoušky jsou plné ostrých zatáček a vracáků, kde můžete při správném použití ruční brzdy hodně získat. Zejména na první erzetě je takových míst celá řada. Hráči by si také měli dát pozor na hluboké katy zatáček, které mohou závodní auto hodně rozhodit, a na zrádné úzké úseky po vrstevnicích kopců, kde může příliš rychlý nájezd či široký výjezd znamenat pád ze srázu s neopravitelným poškozením auta.

Škoda Motorsport eChallenge se bude skládat z osmi rychlostních zkoušek o celkové délce 61,8 kilometru. Pár tipů pro jízdu na horkých řeckých rychlostních zkouškách přináší Loris Meletopoulos, dlouholetý profesionální spolujezdec a jeden z organizátorů Rally Acropolis. Tady je rozhovor s ním.

Řecko je známé svým náročným povrchem a vysokou teplotou, jak těžké je soustředit se v takovém teple?
Na Rally Acropolis je určitě nepřítelem číslo 1 právě horko. Vzpomínám si, že když bylo venku okolo 40 stupňů Celsia, byla kabina našeho vozu rozpálená až na 65–70 stupňů. Existuje pár způsobů, jak horku čelit. Jedním z nich je dostatek tekutin před, v průběhu a po každé rychlostní zkoušce, včetně minerálů a elektrolytů. Druhým a trochu extrémnějším způsobem je využití chladicí vesty pod spodním prádlem, která sice funguje, ale zhoršuje hybnost posádky, a to především při vystupování z auta.

Kamenitý povrch rychlostních zkoušek prověřuje odolnost vozu, je čas vyhýbat se kamenům nebo řidiči spíše spoléhají na odolnost pneumatik?
Nejde jen o životnost pneumatik, protože pneumatiky nejsou jediná část vozu, která na těchto kamenitých a hrbolatých silnicích trpí. V podstatě trpí celé auto – zavěšení, převodovka, ale také podvozek vozu je velmi namáhán. Proto musíte mít respekt k velkým kamenům na trati, i když máte k dispozici moderní WRC vůz.

Je zapotřebí dělat kompromis co se týká rychlosti, vzhledem k odolnosti vozu během Rally Acropolis?
Rozhodně ano. Každá posádka musí během přípravy ve svých „notách“ odlišit velmi drsné části trati, na kterých si musejí dávat opravdu velký pozor, zpomalit a jet mnohem opatrněji. V úsecích kde je povrch mnohem hladší mohou naopak jet na maximum. Právě tohle je způsob, jak se vyhnout vážným škodám, dosáhnout dobrých výsledků a především dojet do cíle.

Existují nějaké speciální triky na to, jak být v Řecku rychlý?
Kromě toho co jsem popsal výše v Řecku neexistují žádné kouzelné triky. Člověk musí využít všech částí rychlostní zkoušky s dobrým povrchem a naopak vůz šetřit v náročnějších pasážích. Poškození auta se totiž na rallye typu Acropolis sčítá. Můžete něco trefit bez zjevného poškození, ale když později dostanete i velmi malou ránu na stejné místo, pro auto to může mít fatální následky. Z tohoto důvodu musíte pečlivě sledovat teploty auta a jet hlavou.

Vyžadují místní specifické podmínky úpravu řidičského stylu?
To zcela závisí na pořadí, ve kterém startujete. V případě že jste první na startu, je čištění trati opravdová noční můra. V případě že startujete na pozici 6-11, jste šťastný člověk! Když jste ale na trati 20. a dále, musíte jet opravdu defenzivně a počítat s kolejemi a dírami od jezdců před vámi.

Máte nějaké tipy na set-up vozu?
Auto musí mít co nejvyšší světlou výšku. Lepší je celkově měkčí nastavení tlumičů a klíčová je co nejlepší ochrana podvozku. Důležitá je také správná volba pneumatik. Vzhledem k drsnému povrchu je totiž jejich degradace poměrně rychlá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.