24h Le Mans: Toyota se dočkala, ale…

Vítězem letošního ročníku vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans se stal tovární tým Toyoty. Po několika letech snažení tak japonská značka dosáhla svého cíle – doslova podle rčení, kdo si počká, ten se dočká. Toyota čekala tak dlouho, dokud nenastala situace, kdy v podstatě neměla adekvátního soupeře.

O uplynulém víkendu se jel ve Francii 86. ročník slavného vytrvalostního závodu 24hodin Le Mans. Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozem TS050 Hybrid č.8 startovali z první startovní pozice a po 388 kolech projeli za mávání šachovnicovým praporkem cílovou rovinkou závodního okruhu Circuit de la Sarthe. Získali tak vytoužené vítězství v této náročné čtyřiadvacetihodinovce.

Skvělého výsledku pro Toyotu dosáhli i Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, kteří s vozem TS050 Hybrid č.7 dlouhou dobu vedli a nakonec si před zraky 256 900 fanoušků dojeli pro druhé místo. První dvě místa tak obsadil tovární tým Toyota Gazoo Racing. Třetí příčku bral tým Rebellion Racing se speciálem Rebellion R13.

[the_ad_group id=“21″]

Toyota tak fakticky dosáhla povinného vítězství, když v letošním ročníku neměla adekvátního soupeře. Tovární týmy jako měli v minulých letech Porsche či Audi zkrátka chyběly a tak si jediný velký tovární tým na startu dojel pro povinné vítězství.

Tímto konstatováním nechceme shazovat výkony jezdců, které jsou vždy při vytrvalostních závodech extrémní. Jen poukazujeme na fakt, který se v jiných médiích neobjevuje. Uvědomuje si to však i prezident společnosti Toyota Motor Corporation Akio Toyoda, což dokazují jeho slova níže.

„Děkuji všem, že jste to zajeli! Rád bych tato slova věnoval našim jezdcům, kteří na Le Mans letos v rámci naší 20. účasti s našimi vozy odjeli historicky nejvíce kilometrů. Současně bych rád totéž řekl našim vozům, které absolvovaly 388 kol, což je přibližně 5300 km.
Doposud jsme na Le Mans nikdy nezvítězili, pouze sledovali zadní část vozů našich soupeřů, takže jsme investovali energii do vývoje nové technologie v přesvědčení, že když vyrobíme vůz rychlejší než jejich, dokážeme zvítězit.
Ale vloni jsme nezvítězili ani při našem 19. pokusu. Po závodu jsem týmu důrazně sdělil: Nedokážeme na Le Mans nikdy zvítězit, když budeme pouze lpět na rychlém voze! To, co nám chybí, je odolnost. Nejsme odolným týmem! Oni pak od základů přestavěli pracovní postupy a sledovali, proč nejsme dost odolní, a nakonec došli k závěru, že nám zde chybí filozofie kaizen, tedy metodika neustálého zlepšování.
Ta zahrnuje všechny detailní postupy výroby automobilu a jízdy s ním, kdy si každý uvědomuje, jak postupovat, aby nedocházelo k žádným chybám. Pak už věděli, co udělat dále. Strávili rok prací na zlepšeních ve snaze získat odolnost.
Porsche, které jsme neporazili, možná již takovou odolnost mělo. Letos jsme s nimi soutěžit nemohli, nicméně rádi bychom opět při této příležitosti vyjádřili těmto skvělým soupeřům naše uznání,“ řekl po závodu Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation.

Výsledky 24h Le Mans 2018
1. místo – Toyota Gazoo Racing
2. místo – Toyota Gazoo Racing +2 kola
3. místo Rebellion Racing +12 kol

Mohlo by vás zajímat

Systém pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak
Systém pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak
Škoda Kodiaq RS řádila na Nürburgringu
Škoda Kodiaq RS řádila na Nürburgringu
V nevyzpytatelném závodě byly stupně vítězů na dosah
V nevyzpytatelném závodě byly stupně vítězů na dosah