Dakar 2020: vítr zkrátil etapu v níž dojel Tůma druhý!

Nečekané povětrnostní podmínky přiměly pořadatele letošní Rallye Dakar zkrátit maratónskou etapu. Nejlépe se našim jezdcům opět dařilo v kategorii kamionů.

Z bezpečnostních důvodů pořadatelé předčasně ukončili 10. etapu Rallye Dakar. Kvůli bouři se tak posádky vyhnuly závěrečnému třicetikilometrovému obávanému úseku v dunách a maratonskou etapu v poklidu dojely do bivaku. Závod přitom skvěle rozjel severočeský hybridní kamion Gerta Huzinka, který byl nakonec klasifikovaný na čtvrté pozici. Pořadatelé 10. etapu mezi Haradhem a Shubaytahem zastavili po 345 kilometrech. Původně měla měřená speciálka 534 km.

„Začal foukat silný vítr, který by zvláště v dunách mohl způsobit pořádné komplikace. Pořadatelé situaci nechtěli jakkoli podcenit, protože si byli vědomi, že by nedokázali zajistit bezpečnost jezdců, a proto etapu zkrátili. Nikomu se nic nestalo, což je z mého pohledu to zásadní. Posádky se tak v poklidu dostanou do bivaku ve Shubaytahu, kde alespoň bez větších problémů přečkají maratonský úsek bez naší pomoci a zítra se vydají zase zpět. Pro nás je to samozřejmě výhodné, protože všechny kamiony alespoň do bivaku dorazí v pořádku a posádky se budou moci plně koncentrovat na zítřejší výkon, než aby musely řešit ještě technické problémy, které tu jsou prakticky na denním pořádku,“ podotkl Mario Kress z MKR Technology, konstruktér čtyř závodních renaultů.

Kressovým strojům se ale dařilo. Právě Gert Huzink z týmu Riwald Dakar, který jede pouze s navigátorem Robem Buursenem, byl v 10. etapě klasifikován na čtvrté pozici a tím vylepšil svůj letošní nejlepší výsledek. Na nejrychlejšího Šibalova mu ale příliš nechybělo. Od vítězného času ho dělila pouze minuta čtyřicet. Za sebou dokonce nechal i suveréna letošního ročníku, Rusa Andreje Karginova, který s přehledem vyhrál předchozí čtyři etapy a soutěž od 4. dne vede.

Těsně za elitní desítkou pak skončil Huzinkův týmový parťák z Riwald Dakar Pascal de Baar, který skončil desátý. Patnáctá příčka patřila Martinu van den Brinkovi z Mammoet Rallysport jedoucímu s červeným renaultem s „čumákem“ přezdívaným Sherpa. Richard de Groot přivedl čtvrtý severočeský kamion hned pozici za ním.

První tři příčky opět braly kamazy a to v pořadí jezdců Shibalov, Sotnikov a Nikolaev. Z našich pilotů byl nejrychlejší Martin Macík s Ivecem na 7. místě, Aleš Loprais s Pragou dokončil na 9. příčce a Martin Šoltys s Tatrou jako 13. V průběžném celkovém pořadí je Loprais stále čtvrtý, Macík šestý a Šoltys devátý.

Kategorii automobilů ovládl Sainz s Mini. druhý byl Polák Przygonski s Mini a třetí De Villiers s Toyotou. O celkové vítězství bojující Peterhansel dojel až na 10. místě a Al-Attiayh dokonce až na 17. místě. Problémy měl Alonso, který hodil svou Toyotu přes střechu, ztratil hodně času a cíl viděl až jako 56.

Martin prokop dokončil etapu na 11. příčce, Miroslav Zapletal na 16. pozici, Vaculík na 28. příčce a Ouředníček dojel až na 62. místě, když jej zradila poloosa a náhradní se ukázala být zničená. Nakonec se jí sice podařilo po úpravách poničeného tisícihranu nasadit do těhlice, ale posádka ztratila mnoho času.

Průběžné celkové pořadí na prvních třech místech je Sainz, Al-Attiyah, Petehansel. Prokop figuruje na 13. místě, Zapletal na 18. místě, Ouředníček je 38. a Vaculík na 58. pozici. Ve hře po deseti etapách zůstává celkem 59 automobilů.

Mezi malými buginami dojel Macháček na 17. pozici, celkově je na 27. místě. Mezi čtyřkolkami zazářil Zdeněk Tůma skvělým druhým místem. Celkově mu zatím patří 11. příčka. Nejrychlejším z našich motorkářů se v desáté etapě stal Milan Engel na 18. místě (průběžně na 26. místě), Martin Michek tentokrá dokončil etapu na 37. příčce a průběžně je na skvělém 14. místě.

Při dnešní předposlední 11. etapě se posádky vrátí do bivaku v Haradhu, kde se opět potkají se svým servisním týmem, který stroje připraví na páteční poslední dějství. Od konečného cíle v Qiddiye je dělí už je 1200 kilometrů, na kterých bude lehce přes 750 měřených.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.