Deštivých 6 hodin Šanghaje vyhrála Toyota

Tým Toyota Gazoo Racing v Číně úspěšně překonal náročné klimatické podmínky a zvítězil v závodu 6 hodin Šanghaje, který byl pátým kolem světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) 2018-19.

Vůz TS050 Hybrid č. 7 s posádkou ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López zvítězil již podruhé za sebou, a tři kola před koncem sezóny tak snížil odstup v bodování závodních jezdců světového šampionátu na pouhých pět bodů. Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozem TS050 Hybrid č. 8, kteří v Číně dojeli jako druzí, i nadále vévodí světovému šampionátu, přičemž celý tým Toyota Gazoo Racing díky již čtvrtému zisku prvního a druhého místa v této sezóně vede v bodování poháru konstruktérů o 28 bodů.

Ve stejný den, kdy tým Toyota Gazoo Racing po svém vítězství na Rallye Austrálie získal pohár konstruktérů ve světovém rallyovém šampionátu, se tým WEC musel během šestihodinového závodu v Číně vypořádat s nevypočitatelným a náročným počasím. Ranní déšť a zrádné podmínky na trati si vynutily výjezd safety caru, nicméně nebezpečná byla i další jízda za snížené rychlosti a brzy kvůli nehodě jednoho z vozů vzadu v závodním poli došlo na mávání červeným praporkem ve chvíli, kdy TS050 Hybrid č. 7 (startující z první startovní pozice) vedl před vozem startovní číslo 8.

[the_ad_group id=“21″]

Díky mírnému zlepšení počasí bylo možné přibližně 70 minut po startu opět zamávat zeleným praporkem a nakrátko se rozjet naplno, kdy José María López s vozem č. 7 svojí jízdou popustil první pozici Sébastienovi v Toyotě č. 8, avšak následně se opět mávalo červeným praporkem a vyjížděl safety car. Krátce po dvou hodinách od zahájení byl závod restartován, opět za safety carem. Ve 27. kole musely vozy TS050 Hybrid doplnit palivo, kdy se zároveň Kamui Kobajaši chopil volantu vozu č. 7 a Fernando Alonso usedl do monopostu č. 8, čímž se oba dočasně propadli v pořadí, dokud i ostatní vozy nemusely zajet do boxů.

T3Když se pořadí zhruba v polovině závodu ustálilo, Fernando Alonso se pohyboval na druhém místě, zatímco Kamui Kobajaši, jehož zpozdila zablokovaná boxová ulička, na místě čtvrtém. Fernando se prodral vozy kategorie GT až na vedoucí pozici, kterou sebral vozu Rebellion (startovní č. 1). Neméně působivé předjíždění předvedl Kamui Kobajaši v souboji s vozem SMP Jensona Buttona (startovní číslo 11), čímž se propracoval na druhou pozici.

Další výjezd safety caru kvůli poškozenému vozu LMP1 na startovní a cílové rovince přišel zhruba dvě hodiny před koncem závodu. Kamui Kobajaši byl v 55. kole nucen zajet do boxů doplnit palivo a tým se soustředil na udržení vedoucí pozice v závodu po nejdelší možnou dobu (se zvážením následných výjezdů safety caru a mávání červeným praporkem). Po dalším kole byl do boxů k natankování přivolán i Fernando Alonso. Následující kolo bylo z několika důvodů nečekaně pomalé, a tak se Fernando po předjetí vozu SMP č. 11 krátce propadl na třetí pozici.

Podmínky na trati se postupně pomalu zlepšovaly a vozy TS050 Hybrid zvyšovaly svůj náskok v čele závodu. Při poslední výměně jezdců přibližně 70 minut před koncem závodu usedl do vedoucího vozu č. 7 Mike Conway, zatímco Kazuki Nakadžima za volantem Toyoty č. 8 neúnavně snižoval odstup a přitom zaznamenal nejrychlejší kolo v celém závodu.

Během posledních 30 minut se počasí opět zhoršilo do podoby trvalého deště, avšak Mike Conway si i přes výjezd dalšího safety caru a semknutí závodního pole udržel vítěznou pozici s náskokem 1,419 sekundy. Sezóna WEC 2018-19 pokračuje po dlouhé zimní přestávce 15. března na Floridě závodem 1000 mil Sebringu, po němž následuje Spa a poté v červnu finále sezóny v podobě závodu Le Mans.

„Tento závod byl zahájením druhé poloviny této sezóny, takže mám radost z dalšího prvního a druhého místa, zejména za takového počasí. Podařilo se nám v souladu s cílem vybojovat první a druhé místo, ale narazili jsme i na pár věcí k vylepšení do budoucna, pokud by se podobné situace měly opakovat. A v neposlední řadě chci ohromně poblahopřát našim přátelům z týmu Toyota Gazoo Racing WRT k jejich zisku titulu mistra světa ve světovém rallyovém šampionátu; vzhledem k teprve druhé sezóně po návratu do WRC je to úžasný úspěch,“ řekl po závodě prezident týmu Hisatake Murata.

Výsledky závodu 6 hodin Šanghaje
1. místo    Toyota Gazoo Racing, vůz č. 7    113 kol
2. místo    Toyota Gazoo Racing, vůz č. 8    +1,419 s
3. místo    SMP, vůz č. 11 (Aleshin/Petrov/Button)    +1 kolo
4. místo    Rebellion, vůz č. 1 (Jani/Lotterer/Senna)    +1 kolo
5. místo    Rebellion, vůz č. 3 (Beche/Laurent/Menezes)    +3 kola
6. místo    DragonSpeed, vůz č. 10 (Allen/Hanley/Van der Zande)    +3 kola