Fabia R5 EVO má před světovou premiérou

Po intenzivních testech se čerstvě homologovaný vůz Škoda Fabia R5 EVO poprvé představí v rámci mistrovství světa FIA World Rally Championship. Stejně, jako tomu bylo u jeho předchůdce v roce 2015, bude mít zdokonalený český rallyový speciál premiéru na Portugalské rallye, která začíná pro soutěžící již dnešním dnem.

Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem již stihli při prvním soutěžním nasazení vozu Škoda Fabia R5 EVO v rámci mistrovství České republiky (Rallye Český Krumlov) zvítězit, a jsou velmi motivovaní pro svůj návrat do mistrovství světa. Jejich týmoví kolegové Kalle Rovanperä se spolujezdcem Jonnem Halttunenem (FIN/FIN), kteří vyhráli v kategorii WRC2 Pro v Chile, se chtějí zásluhou dobrého výsledku v Portugalsku posunout v žebříčku své kategorie výše.

Před čtyřmi roky odstartovala Fabia R5 svoji fantastickou kariéru právě na šotolinových tratích Portugalské rallye. Do dnešního dne bylo prodáno 273 vozů. Během těchto čtyř let Škoda Motorsport čtyřikrát vyhrála v kategorii WRC2 mistrovský titul týmů. Posádky Škoda oslavily celkem 747 vítězství ve svých kategoriích a současně vybojovaly 56 regionálních a národních mistrovství.

Esapekka Lappi, Pontus Tidemand a Jan Kopecký se stali v kategorii WRC2 mistry světa. Nyní přichází okamžik pravdy pro nástupce: vůz Škoda Fabia R5 EVO, který byl Mezinárodní automobilovou federací FIA homologován, a je tudíž připraven pro závodní nasazení. Svůj debut v mistrovství světa bude mít na nadcházející Portugalské rallye.

Šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek řekl: „Jsme rádi, že náš nově homologovaný vůz Škoda Fabia R5 EVO byl spolehlivý a rychlý již při své premiéře minulý týden, kdy s ním Jan a Pavel bezproblémově vyhráli třetí kolo mistrovství České republiky, Rallye Český Krumlov. Po náročném testovacím programu se již nemůžeme dočkat, až zdokonalený vůz Škoda Fabia R5 evo uvidíme soutěžit v mistrovství světa.“

„Naše první vítězství v kategorii WRC2 Pro mistrovství světa na Chilské rallye pro nás hodně znamená, a to hlavně kvůli tomu, že náš start do letošní sezóny nebyl úplně ideální. Bylo skvělé být zpět na nejvyšším stupni vítězů,“ komentoval s odstupem Kalle Rovanperä své pocity z minulého kola mistrovství světa.

„Po Janovu posledním vítězství na asfaltu chceme nyní ukázat potenciál našeho nového vozu Škoda Fabia R5 EVO také na portugalském šotolinovém povrchu,“ dodal. Škoda má ve startovním poli vozů R5 opět nejsilnější pozici, z 32 zapsaných soutěžních automobilů jich bylo 15 vyrobeno v České republice.

Potom, co se v roce 2015 přesunula na sever země do regionu v okolí Porta, patří Portugalská rallye k divácky nejnavštěvovanějším podnikům mistrovství světa. Jen samotný proslulý skok Fafe každým rokem navštíví tisíce přihlížejících. Atmosféru kolem závodních tratí tak lze srovnat s fotbalovým stadionem.

Rallye startuje ve čtvrtek (30. května) v malebném městě Coimbra. Prvním celým soutěžním dnem bude pátek (31. května), během nějž se soutěžící vrátí zpět do regionu Arganil. Posádky mají naplánováno šest rychlostních zkoušek a jednu show-stage ve městě Lousada, s celkovou délkou 90 kilometrů.

Během sobotního kola (1. června), stejně jako v roce 2018, čeká na posádky největší porce měřených úseků. 165 km je rozdělených do osmi rychlostních zkoušek s kombinací písku, kamenů a při druhých průjezdech i vyjetých kolejí. Jedním z klíčů úspěchu bude správná volba pneumatik, měkké pneumatiky zajistí více přilnavosti, ale tvrdší pneumatiky mají delší životnost, což se projeví hlavně na delších rychlostních zkouškách.

V neděli se pojede známá trasa Fafe s pěti rychlostními zkouškami na rychlém a hladkém šotolinovém povrchu. Na nich bude také známý stejnojmenný skok, který je divácky nejatraktivnější. Celkově posádky změří své síly na 20 rychlostních zkouškách s celkovou délkou 306,97 km. Vítězové vystoupí na stupně vítězů ve 14:20 v Matosinhos nedaleko Porta.

Věděli jste, že…
… Portugalská rallye se jela poprvé v roce 1967 a v roce 1973 byla zakládající soutěží tehdy nového mistrovství světa v rallye?

…do roku 1994 Portugalská rallye tradičně startovala v Estorilu nedaleko Lisabonu, první etapa se jela na asfaltu a plně šotolinovou soutěží se stala až v roce 1995?

…od roku 2007 do roku 2014 se konala v regionu Algarve a až následně se přesunula na sever?

…právě na Portugalské rallye měla v roce 2015 v rámci mistrovství světa svoji premiéru Škoda Fabia R5?

…v roce 2012 mistr světa Sébastien Ogier zvítězil ve své třídě s vozem Škoda Fabia S2000, když skončil celkově na 7. pozici, a v roce 2013 Esapekka Lappi vyhrál kategorii WRC2 rovněž s vozem Škoda Fabia S2000?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.