Finská rallye: Soukromé posádky s vozy Škoda chtějí pokračovat ve vítězné sérii

Od roku 2015 se posádky s vozy Škoda Fabia ve verzi Rally2 ve finské soutěži FIA Mistrovství světa v rallye vždy radovaly z vítězství ve třídě. Letošní rallye (1.–3. října 2021), není na programu pro současného vedoucího muže celkové klasifikace jezdců kategorie WRC2 Andrease Mikkelsena (N) a jeho celkově druhého kolegu Marca Bulaciu (BOL) z týmu Toksport WRT podporovaného Škoda Motorsport. Všechny naděje se proto upírají na soukromé posádky jedoucí s vozy Škoda Fabia Rally2 evo a startující v kategorii WRC3. Mezi favority na vítězství v této kategorii patří místní finské dvojice Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Teemu Asunmaa/Marku Salminen a Mikko Heikkilä/Topi Luhtinen.

Finská rallye je opět součástí FIA Mistrovství světa v rallye. Po loňské přestávce vynucené pandemií covid-19 je „Finská šotolinová Grand Prix“ (1.–3. října 2021) desátým kolem sezóny 2021. Na extrémně rychlých hladkých šotolinových tratích v okolí města Jyväskylä již v minulosti místní mladí nadějní jezdci pravidelně předváděli svůj talent před shromážděnou světovou elitou.

V letech 2015 a 2016 zde tovární jezdec Škoda Motorsport Esapekka Lappi vyhrál v kategorii WRC2, v následujících dvou letech zvítězili Jari Huttunen a Eric Pietarinen, oba startující s privátně nasazenými vozy Škoda Fabia. V roce 2019 zvítězila v kategorii WRC2 PRO vycházející hvězda a tovární pilot týmu Škoda Motorsport Kalle Rovanperä. Proti finské přesile místních matadorů se prosadil také ruský talent Nicolay Gryazin, který zde v roce 2019 vyhrál v kategorii WRC2.

Letos se posádky vozů Škoda Fabia Rally2 evo soustředí na kategorii WRC3, která je určena výhradně pro soukromé jezdce. Domácí posádka Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Fabia Rally2 evo) to v sezóně 2021 neměla lehké. Emila Lindholma, jehož Škoda Finnland podporuje jako ambasadora značky, však motivoval jeho výkon na nedávné Acropolis rallye v Řecku: za volantem vozu Fabie Rally2 evo týmu Toksport WRT obsadil třetí místo v kategorii WRC3. Na domácí soutěži budou čelit velmi schopným soupeřům v podobě finských posádek Teemu Asunmaa/Marku Salminen a Mikko Heikkilä/Topi Luhtinen.

Přestože na Finské rallye jel Pepe López naposled před sedmi lety, chce zde bojovat o nejvyšší příčky. Jede se spolujezdcem Borjou Odriozolou s vozem Škoda Fabia Rally2 evo španělského týmu Rally Team Spain a chce vylepšit své sedmé místo v aktuálním pořadí kategorie WRC3. Z 27 přihlášených vozů třídy Rally2 spoléhá 13 posádek na Fabii, čímž se Škoda opět stala nejoblíbenější značkou v této skupině.

Finská rallye přinese 19 rychlostních zkoušek o celkové délce přibližně 287 kilometrů. Na rychlostních zkouškách v kopcovité krajině v okolí města Jyväskylä představuje pro jezdce zvláštní výzvu velké množství skoků. Po úvodní páteční „show-stage“ v ulicích poblíž centra rallye v Jyväskylä se první etapa pojede na šesti rychlostních zkouškách o celkové délce 89 kilometrů. Nejdelším dnem rallye bude sobota s devíti rychlostními zkouškami o celkové délce téměř 152 kilometrů. Neděle přinese závěrečné rozhodnutí se čtyřmi rychlostními zkouškami. Po nich se kolem 16:15 místního času očekává vítěz na stupních vítězů.

Věděli jste, že…
…rallye se zde poprvé konala v roce 1951 pod jménem „Jyväskilän Suurajot“, což lze přeložit jako „Velká cena Jyväskylä“?

…mezi roky 1959 a 1996 se jmenovala „Rallye tisíce jezer“, poté dostala jméno Finská rallye (Rally Finland)?

…v roce 1973 byla „Rallye tisíce jezer“ přidána do tehdy nového mistrovství světa značek?

…nejdelší skok zde zaznamenal v roce 1975 tehdejší rallycrossový jezdec Jusso Kynsiletho, který s legendárním britským motoristickým novinářem Martinem Holmesem na sedadle navigátora dopadl do vzdálenosti 72 metrů?

…Finští jezdci dosud vyhráli 55 z 69 ročníků domácího závodu?