M-Sport Ford představuje tým a vůz před Rallye Monte Carlo 2022

M-Sport Ford World Rally Team představil atraktivní závodní zbarvení, s nímž do nového ročníku mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích vstoupí nový soutěžní speciál M Sport Ford Puma Hybrid Rally1.

Svoji soutěžní premiéru vůz absolvuje na Rallye Monte Carlo 20. až 23. ledna. Tři vozy budou v průběhu sezony 2022 pilotovat Craig Breen, Adrien Fourmaux a Gus Greensmith. Kromě toho se na letošní Rallye Monte Carlo, kterou v minulosti sedmkrát vyhrál, připojí k týmu M-Sport Ford také devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb.

V sezóně 2022 oslaví Ford a M-Sport 25 let velmi úspěšné spolupráce, která přinesla sedm mistrovských titulů a více než 1500 vítězství v rychlostních zkouškách s ikonickými soutěžními vozy M-Sport Ford Fiesta WRC a Ford Focus RS WRC. Od začátku partnerství dosáhly společnosti M-Sport a Ford rekordních 268 po sobě jdoucích bodovaných výsledků v hodnocení týmů.

„Jedním z nejpoutavějších aspektů WRC bylo po celá léta jasné propojení extrémně výkonných soutěžních vozů s jejich silničními ekvivalenty,“ řekl Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance. „Proto je tak důležité, aby nová éra WRC odrážela posun našeho odvětví k elektrifikaci. Ve Fordu jsme plně oddáni elektrifikované budoucnosti a nasazení vozu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 v nejtěžších podmínkách nám pomůže vyvinout ještě zajímavější elektrifikované pohonné jednotky pro naše zákazníky.“

První elektrifikovaný soutěžní automobil značky Ford je poháněn hybridním ústrojím. Při brzdění či jízdě setrvačností zachycuje kinetickou energii a ukládá ji ve formě elektřiny do 3,9kWh baterie. Z ní je potom napájen elektromotor o výkonu 100 kW, který podle potřeby asistuje přeplňovanému zážehovému motoru 1.6 EcoBoost. Pilot bude moci využít elektrickou přípomoc opakovaně, vždy po dobu maximálně tří sekund.

Hybridní hnací ústrojí dodává externí společnost a pro všechny vozy třídy Rally1 je stejné. Vozům umožní absolvovat přejezdy mezi rychlostními zkouškami a servisními zónami jen na elektřinu, bez aktivace spalovacího motoru. Takto se nyní podle řádů FIA budou muset přesouvat mezi RZ všechny vozy třídy Rally1. Na vyhrazených servisních místech lze baterii dobíjet z externího zdroje, přičemž plné nabití zabere přibližně 25 minut.

Ve třídě Rally1 se navíc bude od ročníku 2022 používat nefosilní palivo, vyráběné 100% udržitelnou cestou ze syntetických a biologicky odbouratelných složek. Nejeden fanoušek motorsportu si teď jistě pokládá otázku, proč tedy musejí být soutěžní speciály hybridní? Ano, jde o marketing, podporu elektromobility, která ale rozhodně není pro každého a jako jediná cesta je naprosto nesmyslná – zatímco jako jedna z alternativ by smysl dávala.

„Příprava vozů i týmu na Rallye Monte Carlo, která se jede příští víkend, a na zahájení nového ročníku světového rallye šampionátu byla velmi náročná, ale vyplatí se,“ řekl Richard Millener, ředitel týmu M-Sport. „S pomocí a podporou kolegů z Fordu jsme vytvořili fantastický vůz s obrovským potenciálem a nemůžeme se dočkat, až ho během roku předvedeme v akci. Všem, kteří se podíleli na dosažení této fáze a pomohli nám dodržet tak krátké termíny, patří velký dík a cítíme se velmi hrdí, že můžeme v 25. roce naší spolupráce reprezentovat Ford na světové scéně!“