Mezi investičními ojetinami jsou v kurzu ty se závodními geny

Investiční auta to nejsou obyčejné ojetiny. Veterány nebo youngtimery předtavující zajímavou investici se již dlouho těší velké oblibě. Poslední dobou se však těší stále větší pozornosti ty se závodní minulostí nebo auta určená ke snadné přestavbě pro závodní účely.

Růst cen investičních automobilů můžeme rozdělit na přirozený a uměle vyvolaný. Přirozený je zapříčiněn časem a přirozeným úbytkem těchto automobilů z důvodu jejich špatného technického stavu, koroze nebo třeba ztráty dokladů a nemožnost jejich obnovení. Uměle vyvolaný růst cen může být například šrotovným, do něhož třeba v Německu řada motoristů dávala auta, o jejichž skutečné hodnotě neměla ani tušení. Svět tak přišel o řadu šperků na kolech.

Součet těchto událostí pak vede k razantnímu úbytku vozů, kterých se mnohdy vyrobilo jen několik tisíc kusů. To je osud například Peugeotu 106 Rallye, jehož dochovalé exempláře se dnes počítají na sta kusů (pravděpodobně mezi 300 a 400). Právě tento automobil patří k těm, co byly postaveny pro běžný provoz, ale přitom tak, aby představovaly perfektní základ pro stavbu závodního vozu. Totéž platí třeba i o dříve hojně rozšířeném původním Suzuki Swift GTi.

Právě cena těchto investičních vozů nyní rychleji stoupá, přitom se často jedná o auta běžných značek, žádná porsche nebo ferrari. Ještě větší růst pak lze pozorovat u těch kusů, které mají závodní doklady a tedy jsou přestavěny na závody. Samostatnou kapitolou jsou samozřejmě továrně postavené závoďáky. Jakýsi mezičlánek pak představují stroje postavené z továrních dílů – třeba Škoda Favorit pro rallye s tovární karoserií, která byla na rozdíl od té sériové odlehčena.

Zájemce o investiční vůz spadající do některé z výše uvedených kategorií to ale nemá vůbec lehké. Automobily se sportovním průkazem se občas objevují v nabídkách specializovaných serverů, „civilní“ vozy patřící do běžné inzerce se hledají snad ještě hůř. Jejich cena je samozřejmě nesrovnatelně vyšší, než ceny ostatních obyčejných verzí. Třeba ve Španělsku je teď k mání jeden pěkný Peugeot 106 Rallye v přepočtu za 190 000 korun. Běžná sériová provedení tohoto modelu se přitom prodávají doslova za pár korun.

Kdo chce hledat investiční auto, určitě by měl hledat pomocí všech kanálů. Sledovat soukromou inzerci tedy rozhodně nestačí. Opominout nelze ani Mototechnu Classic, která se investičními auty zabývá (patří pod AAA AUTO) a disponuje poměrně širokou nabídkou investičních vozidel nejrůznějšího typu. Průzkum její nabídky by měl být naprostou samozřejmostí, stejně jako její pravidelné sledování. Třeba při hledání určitého vozu objevíte jiný, který vás okouzlí a stane vaší vysněnou investicí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.