Potvrzeno: Toyota nasadí na rallye Dakar nový GR DKR Hilux

Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing potvrdil, že na Rallye Dakar 2022 postaví proti soupeřům zbrusu nový vůz GR DKR Hilux T1+. Zcela nové provedení zakončilo vývojovou fázi prototypu a v příštích týdnech budou probíhat další úpravy a ladění před samotným zahájením dakarské rallye počátkem ledna příštího roku.

Nový vůz je v rámci programu Toyota Dakar největším technologickým skokem od samotného počátku v roce 2011. Automobilka využívá účasti na Rallye Dakar ke zlepšování svých vozů, ostatně stejně je tomu i v případě dalších sportovních aktivit značky.

Nový GR DKR Hilux T1+ je poháněn dvakrát přeplňovaným agregátem 3.5 V6 z nové Toyoty Land Cruiser 300 GR Sport. V porovnání s předchůdcem dosahuje vyššího točivého moment za nižších otáček a přínosem je i pokles hmotnosti motoru, ačkoli celková hmotnost vozu v souladu s předpisy narostla na 2000 kg. Výkonové parametry nového motoru se řídí pravidly FIA, a pohonná jednotka proto nabízí maximální výkon 298 koní a asi 660 Nm točivého momentu, tedy přibližně na úrovni parametrů sériové jednotky.

S ohledem na schopnosti sériového dvakrát přeplňovaného agregátu pro Land Cruiser 300 V6 mohl tým tuto jednotku použít bez výraznějších úprav. Používá se tak standardní systém přeplňování od Toyoty, jakož i standardní mezichladič. Pro soutěžní účely bylo nutné změnit orientaci mezichladiče, ale samotná komponenta zůstává v sériové podobě, neboť sama o sobě je z hlediska účinnosti vyhovující.

Vůz dále používá systém zavěšení kol, jehož zdvih se zvýšil z 280 na 350 mm, aby posádka mohla naplno využít předností nového obutí, zvětšeného z 32 na 37″. Kromě toho jsou širší pneumatiky, kde došlo k nárůstu z 245 na 320 mm. Větší obutí nového vozu je ještě zvýrazněno litými koly. Kola byla nedílnou součástí programu vývoje vozu pro třídu T1+ již od samotného počátku. Tým se rozhodl nezasahovat do povrchové úpravy, kde zaujme přirozený vzhled hliníku, jehož výhodou je i přirozené vyzařování tepla.

Co se interní konstrukce týče, Hilux zachovává uspořádání s motorem uprostřed, které používá již od Dakaru 2016; totéž platí pro základní uspořádání kokpitu. V souladu se změnou předpisů pro kategorii T1+ nyní vůz poveze pouze dvě náhradní pneumatiky – oproti dřívějším třem.

Nový vůz se chlubí nejnovějším lakováním, které je sladěno s válečným zbarvením týmů WEC a WRC. Nová Toyota GR DKR Hilux, která se též zúčastní mistrovství FIA World Rally-Raid Championship 2022, tak neomylně zapadá do sestavy soutěžních vozů týmu Toyota Gazoo Racing k nasazení do soutěží světového šampionátu. Přestože je Dakar Hilux již řadu let součástí rodiny Gazoo Racing, všechny tři týmy světového šampionátu nyní používají ikonické písmenné označení GR – to zároveň posiluje propojení mezi soutěžními vozy Toyota a atraktivní nabídkou modelů s identickými písmeny, určenými do běžného silničního provozu.

Pro Dakar 2022 tým připraví čtveřici vozů Hilux ve zbrusu novém provedení GR DKR T1+, přičemž v čele útoku Toyota Gazoo Racing pojede Nasser Al-Attiyah z Kataru společně s francouzským navigátorem Mathieuem Baumelem. Týmovým kolegou uvedených vítězů Rallye Dakar 2019 bude opět Giniel de Villiers (vítěz Dakaru 2009). Jihoafričanovi bude v ročníku 2022 dělat navigátora Dennis Murphy.

Na Rallye Dakar se vracejí Henk Lategan a Brett Cummings z Jihoafrické republiky, jejichž cílem po nehodě v páté etapě ročníku 2021 je předvést rychlé tempo až do samotného konce závodu. Volantu posledního z vozů se ujme Shameer Variawa s navigátorem Daniem Stassenem (oba JAR).

Specifikace Toyota GR DKR Hilux T1+
Motor: benzinový, dvakrát přeplňovaný, sériová jednotka V35A (dárcovský model Land Cruiser 300)
Max. výkon a točivý moment: 298 koní, 660 Nm
Elektronika: MoTeC
Převodovka: sekvenční šestistupňová Sadev
Diferenciály: všechny samosvorné (přední, mezinápravový, zadní)
Spojka: keramická dvoulamelová, 215 mm
Zavěšení předních kol: dvojité lichoběžníkové, zdvih 350 mm
Zavěšení zadních kol: dvojité lichoběžníkové, zdvih 350 mm
Kola: závodní, Method 17″
Pneumatiky: BF Goodrich, 37″
Palivová nádrž: bezpečnostní palivová nádrž FT3, 540 litrů
Karoserie: pick-up Toyota Hilux Double Cab, kompletně z kompozitu
Rozvor vozu: 3140 mm
Celková délka: 4810 mm
Celková šířka: 2300 mm
Celková výška: 1890 mm
Celková hmotnost: 2000 kg, min. hmotnost dle předpisů FIA (suchá hmotnost)