Rovanperä dojel na Rallye Finsko druhý a zvýšil svůj náskok v šampinátu

Kalle Rovanperä ze soutěžního týmu Toyota Gazoo Racing dojel druhý na mimořádně rychlé Rallye Finsko a zvýšil svůj náskok v bodování světového rallyového šampionátu FIA. Jeho stájový kolega a finský krajan Esapekka Lappi prožil v závěru pozoruhodné drama, ale nakonec se na domácí půdě rovněž postavil na stupně vítězů.

Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem, kteří v pátek na rallye proslulé vysokými rychlostmi a těsnými odstupy připadla nepříjemná povinnost čištění šotoliny kolem domovského města Jyväskylä, zakončili úvodní den 21 sekund za vedoucím jezdcem a celkově jako čtvrtí. Nabuzen podporou místních fanoušků v duchovním centru rallyového sportu následně Rovanperä v sobotu ukázal ostré tempo a vyhrál šest z osmi rychlostních zkoušek. Nakonec se probojoval na celkově druhé místo a snížil odstup za leaderem na pouhých 8,4 s.

Do posledního dne vstupoval v touze dosáhnout ceněného vítězství na domácí půdě, ale současně si nemohl dovolit dát v sázku absolutně vše s ohledem na pravděpodobný zisk mistrovského titulu. Nakonec se tedy spokojil s druhým místem, jen 6,8 sekundy za Ottem Tänakem. I tak však získal maximálních pět bonusových bodů za nejlepší čas v závěrečné Power Stage, čímž svůj náskok v žebříčku jezdců rallyového šampionátu zvýšil na 94 bodů. Do konce sezóny čeká jezdce ještě pět podniků.

První Rallye Finsko pro novou generaci hybridních vozů kategorie Rally1 bylo čtvrtým nejrychlejším kolem WRC všech dob. Neuvěřitelně těsný souboj na čele závodu žádal od jezdců vysokou míru jistoty za volantem, a to i přes omezené možnosti vyzkoušet si vůz na cestách tohoto typu. GR Yaris Rally1 Hybrid zaznamenal nejlepší čas v 15 z 22 rychlostních zkoušek.

Na čele útoku Toyoty během pátku a větší části soboty stál Lappi, a to až do nečekaného incidentu s kamenem, který poškodil čelní sklo jeho vozu, a tím se mu výrazně zhoršil výhled. Další drama následovalo v předposlední vložce rallye, kdy jezdci bojovali s hlubokými kolejemi. V jedné z vyjetých kolejí na výjezdu ze zatáčky Lappi bohužel třikrát obrátil svůj vůz.

I přesto v jízdě dál pokračoval. Avšak společně s navigátorem Jannem Fermem byl donucen k opravě přímo na trati, včetně odstraňování čelního skla a doplňování vody do chladiče. Je neuvěřitelné, že posádka přes tak znatelné poškození v posledním měřeném úseku ztratila jen několik sekund. Tím si udržela třetí místo s relativně pohodlným náskokem 16,9 sekundy, a vybojovala tak druhé pódiové umístění v této sezóně.

Do napínavého souboje na čele závodu se po většinu víkendu zapojoval i stájový kolega Elfyn Evans, než byl v neděli odpoledne donucen vlastními silami opravovat poškozený systém zavěšení kol. I tak společně s navigátorem Scottem Martinem dojeli na čtvrtém místě celkového pořadí, respektive jako třetí v Power Stage. Díky takto získaným bodům navýšila Toyota své vedení v mistrovství světa značek o jeden bod na nynějších 88.

Díky Takamotovi Katsutovi s navigátorem Aaronem Johnstonem se prakticky po celou dobu závodu na prvních šesti místech pohybovaly čtyři vozy GR Yaris Rally1 Hybrid. Ziskem šestého místa Katsuta navázal na nepřerušenou bodovou jízdu sezóny 2022 pro tým TGR WRT Next Generation, kdy na cestách kolem svého finského rodného města předvedl svůj zatím nejlepší výsledek.

„Samozřejmě jsme trochu zklamáni, že jsme nevyhráli, ale musíme se na to dívat v širším kontextu. Celkově to byl i tak dobrý víkend, se dvěma našimi vozy na stupních vítězů, dalším na čtvrtém místě a k tomu Taka na šestém. Když chcete tuto rallye vyhrát, musíte jet, co to dá: nemůžete brát v potaz nic jiného. Tänak jel naplno pro vítězství a odvedl úžasnou práci. Kalle musel myslet na šampionát. I tak se hodně přiblížil k vítězství, ale udělal to chytře, vybojoval cenné body, a ještě zaútočil v Power Stage, aby zvýšil své vedení v šampionátu. Bylo neuvěřitelné, že se na pódiové umístění nakonec dostal po těch kotrmelcích i Esapekka,“ zhodnotil vystoupení rallyových toyot šéf týmu Jari-Matti Latvala.