Rychlost v rallye rozhoduje na trati i ve skladu

Ve skladu Škody Motorsport je v každém okamžiku kolem půl milionu dílů a tým specialistů je kdykoliv připravený objednávku obratem poslat klidně na druhý konec světa.

Stejně jako na tratích rallye i ve skladech týmu Škoda Motorspost je rychlost zásadní. Na potřebné díly totiž mnohdy není vůbec čas čekat. „Spolehlivé a rychlé služby jsou v motorsportu stejně důležité jako spolehlivé a rychlé auto. Troufnu si říct, že v tomto ohledu jdeme dál než ostatní značky,“ říká Norbert Hampl, prodejce ve Škoda Motorsport. A Jakub Hladík, který má na starosti chod skladu, k tomu dodává: „Zákazníci oceňují, že jsme schopni zásilku odeslat ještě tentýž den. Občas nás to stojí velké úsilí, ale věříme, že se to vyplatí.“

Kolik již vzniklo vozů Fabia Rally2 a Rally2 evo a kolik z nich je v současnosti stále ve službě?
Celkem je to nyní přes 360 aut a poměrně rychle přibývají. V podstatě jezdí všechna, protože opravit zvládneme prakticky cokoliv. Nehody jsou přirozená součást rallye – když chce někdo vyhrát, často jede na hraně a může udělat chybu. V tom je přitažlivost motorsportu. Náš katalog dílů je ohromně rozmanitý a prakticky každý díl se dá vyměnit nebo opravit. Pro případy, kdy je vážně poškozený rám a FIA autu odebere certifikaci, nabízíme i kompletně novou karoserii. Pro zajímavost, VIN kód auta pak zůstává stejný, mění se jen index vyražený na štítku na rámu za řidičem.

Stovky závodních aut, to určitě vyžaduje ohromné množství dílů. Je to tak?
Velké týmy s více auty, která jsou hodně vytížená, samozřejmě potřebují neustále dostatek náhradních dílů. U některých týmů se můžeme bavit i o desítkách až stovkách tisíc dílů ročně. S některými vozy však jezdí takzvaní gentlemen drivers, kteří závodí párkrát do roka. A protože jsou naše auta spolehlivá a nenáročná, vystačí si pak s minimem dílů.

Jak se s úspěchem vozu Fabia Rally2 rozšířily skladové a logistické kapacity Škody Motorsport?
Ve skladu máme aktuálně díly pro modely Fabia S2000, Rally2 a Rally2 evo. Celkem je to přibližně 5000 různých položek a kolem půl milionu kusů dílů. Navenek se může zdát, že verze evo se od svého předchůdce příliš neliší, ale pro nás to znamenalo nárůst asi o 1200 nových dílů. Zatímco v době projektu Fabia S2000 jsme si vystačili se třemi skladníky a dvěma administrativními pracovníky, postupně jsme se dostali až na třináctičlenný tým. Nároky zákazníků jsou čím dál vyšší a rádi využívají toho, že jsme schopni zboží expedovat ještě tentýž den.

Expedice v den objednávky je pro zákazníky Škody Motorsport standard, nebo je třeba za tuto službu připlácet?
Je to standardní služba. Stojí nás to hodně úsilí, ale věříme, že se to vyplatí. Ohlas je skvělý.

Co jsou největší „bestsellery“?
Na rallye nejvíc trpí blatníky a nárazníky, skoro v každé objednávce jsou také brzdové destičky a kotouče, často posíláme i nové disky, čelní skla, ložiska nebo unibaly. To všechno jsou z pohledu závodních týmů spotřební věci.

Jaký je podíl dílů Škoda a těch od dalších dodavatelů?
Přibližně 10% je přímo vyráběno ve Škoda Auto, zbytek odebíráme od externích dodavatelů po celém světě.

Jste pro zákazníky výhradní distributor? Jak případně týmy motivujete nakupovat u vás?
Většina dílů je speciálně přizpůsobená pro naše auto, i když některé z našich katalogových dílů byste pravděpodobně našli v nabídce daného dodavatele. Ovšem rozhodně se vyplatí udělat jednu velkou objednávku u nás – je to levnější a snazší, a tudíž této možnosti využívají všichni naši zákazníci. Naše velká výhoda oproti konkurenci je ta, že máme skoro všechno skladem a v dostatečné zásobě. A pokud ne, jsme opravdu hodně flexibilní a rychlí. To rozhodně nebývá běžné a i díky tomuto servisu má Fabia Rally2 na trhu navrch.

Nabízíte zákazníkům během objednávky náhradních dílů ještě nějaké další výhody mimo již zmíněného rychlého dodání?
Momentálně jsme zavedli zvýhodněné balíčky dílů, například sadu čtyř kotoučů s destičkami za sníženou cenu. Tuto nabídku budeme do budoucna rozšiřovat a vytvářet sady dílů, které k sobě sedí. Je to další cesta, jak se zákazníkům snažíme usnadnit život.

Jste schopni zásilku odeslat do všech koutů světa?
Díly posíláme po celé Evropě, do Afriky, Jižní Ameriky, Austrálie, na Nový Zéland nebo do Japonska, opravdu je to prakticky celý svět. Některé země jsou pro nás docela výzva, hlavně z pohledu balení. Nic nesmí přijít rozbité, od malých balíčků až po kontejner plný dílů, a proto jsme si nechali vyrobit také speciální vyztužené krabice, abychom měli jistotu, že zákazníkovi na druhém konci světa nepřijdou žádné díly poničené. Musíme myslet i na ty nejmenší detaily, jako je třeba vlhkost během lodní dopravy.

Co se děje v případě, že se zboží přesto poškodí?
Když dojde k poškození, bývá to téměř vždy na straně dopravce. I v takovém případě ale zákazníkovi pomáháme situaci řešit, i když bychom teoreticky nemuseli.

Jakými cestami díly doručujete?
První možností je samozřejmě vyzvednutí dílů přímo ve Škoda Motorsport. Většina objednávek však putuje pozemní či leteckou dopravou prostřednictvím přepravních společností. Pro zámořské objednávky pak používáme kontejnerovou přepravu. Někteří zákazníci si dopravu zajišťují sami a v těchto případech jim dokážeme poradit s výběrem firmy, se kterou máme dobré zkušenosti. Ve většině případů ovšem zajišťujeme komplexně dopravu sami, a to včetně celních dokumentů, což je spousta papírování. Zásilky po celou dobu monitorujeme a celý proces pro nás končí až tehdy, když nám zákazník potvrdí, že všechno v pořádku došlo.

Jak funguje proces nákupu z pohledu zákazníka?
Jednou z velkých konkurenčních výhod je náš unikátní interaktivní katalog, kde je celé auto krásně přehledně rozebráno a snadno si lze všechno potřebné naklikat, ať už jste online nebo offline. Je ale spousta cest, jak si objednat, protože podmínky na rallye bývají různé a často je třeba improvizovat. Každý zákazník má svého prodejce, kterému může jednoduše zavolat, poslat mu export z katalogu, udělat fotku nebo třeba video. Pro spoustu zákazníků je nejjednodušší poslat fotky přes WhatsApp a my už si s tím poradíme. Osobní přístup je v tomto ohledu nenahraditelný.

Jakým tempem přibývají nová auta?
Aktuálně vyrábíme zhruba jedno týdně. Je to ruční práce a jen vyskladnit všechny díly trvá čtyři dny, celý proces sestává z 50 různých fasování jednotlivých soustav. Máme specialistu, který se věnuje pouze tomu, že pečlivě chystá vše potřebné pro montáž každého auta – od prvního do posledního šroubku. Další člověk vyskladňuje motory, jiní se starají o objednávky zákazníků nebo logistiku.

Děkujeme za rozhovor, který umožnil nahlédnout do kuchyně, kam jinak mnozí nemají přístup. Ale třeba se v budoucnu i někdo z nich objeví ve Škodě Motorsport, celý natěšený na svou objednávku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.