Test letních pneumatik pro běžný provoz – jaro 2021

Ať už závodník nebo fanoušek motoristického sportu, každý se potřebuje dostat do místa konání sportovního podniku. Zpravidla nám k tomu poslouží osobní auto, které by pro bezpečnou cestu mělo mít správné obutí. S výběrem může pomoci nejnovější test letních pneumatik, který udělal německý autoklub ADAC. Vyloženě propadla pouze jedna značka, avšak i mezi nejlepšími najdeme zajímavé rozdíly.

Největší autoklub v Evropě, německý ADAC, dělá nejrůznější testy. Patří mezi ně i pravidelné testy pneumatiky, které hodnotí nejen z hlediska ovladatelnosti vozu za různých situací, ale i po stránce životnosti, což jasně dokazuje, o jak důkladné testy jde. Tentokrát se ADAC rozhodl podívat na letní pneumatiky v rozměru 205/55 R16 (rychlostní třídy V do 240 km/h), tedy velice často používaný rozměr, který kromě dalších obouvají na své vozy i majitelé Škody Octavia. Německý autoklub je ale testoval na Volkswagenu Golf.

Do testu byly zařazeny snad všechny prémiové značky a několik další známých i pro našince neznámých výrobců. Konkrétně jde o následující značky a modely pneumatik: Apollo Alnac 4G, BF Goodrich Advantage, Bridgestone Turanza T005, Continental PremiumContact 6, Fulda EcoControl HP2, Goodyear EfficientGrip Performance 2, Hankook Ventus Prime 3 K125, King Meiler Sport 1, Kumho Ecsta HS51, Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof, Petla’s Imperium PT515, Pirelli Cintorato P7, Semperit Speed-Life 3, Uniroyal RainSport 5.

Nutno poznamenat, že výrobci tyto pneumatiky produkují v různých rozměrech. Například pneumatika Goodyear EfficientGrip Performance 2 je vyráběna ve 45 rozměrech pro ráfky v rozmezí od 15 do 18 palců. Výsledky testu se tak mohou orientačně řídit i motoristé, obouvající na své automobily pneumatiky v jiných rozměrech.

Než se pustíme do rozebírání samotných výsledků testu, nejprve si shrňme pár zásadních poznatků, které náročná zkouška vybraných pneumatik přinesla. Zaprvé, do testu bylo vybráno celkem 15 pneumatik, mezi nimiž byl i jeden protektor, který dopadl jasně nejhůře. Zadruhé, test odhalil obrovské rozdíly v životnosti pneumatik, a to i v porovnání prémiových značek! Zatřetí, zatímco v porovnání jízdních vlastností jsou výsledky nejlepších pneumatik srovnatelné, značné odlišnosti najdeme kromě již zmíněné životnosti i ve spotřebě (pneumatiky ovlivňují spotřebu paliva u každého vozu) a hlučnosti.

Německý autoklub ADAC u pneumatik hodnotil ovladatelnost na suché vozovce (vedení vozu, brzdná dráha), ovladatelnost na mokré vozovce (vedení vozu, brzdná dráha, odolnost proti aquaplaningu), hlučnost/komfort, spotřebu paliva, životnost. Pro pořádek uveďme, že nejdražšími pneumatikami v testu byly Continental PremiumContact 6 (94 eur) a naopak nejlevněji přijdou protektory King Meiler Sport 1, jejichž cena je proti nejdražším pneu v testu méně než poloviční (42 eur). Nicméně tomu také odpovídaly výsledky.

Pneumatiky Goodyear EfficientGrip Performance 2 naprosto excelovaly v hodnocení životnosti

ADAC dává známky: velmi dobrá, dobrá, uspokojující, dostatečná a nedostačující. King Meiler Sport 1 si přitom jako jediné pneumatiky v testu odnesly hodnocení „dostatečné“ (celková známka 3,6), což byla i nejhorší známka udělená v testovaných kategoriích a vždy jen těmto pneumatikám. Konkrétně si dostatečnou vysloužily za ovladatelnost na mokré vozovce a za hlučnost. Proto se dál už těmto protektorovaným plášťům věnovat nebudeme. I když se s nimi můžete setkat u některých českých prodejců, rozhodně je nelze doporučit.

Dlouhou životnost (i když ani z daleka ne nejdelší), avšak na úkor jízdních vlastností, vykázaly turecké pneumatiky Petla’s Imperium PT515 (celková známka 3,3). Ty se umístily jako nejhorší nové pneumatiky, tedy na 14. místě. Přestože se s nimi můžete setkat i u některých českých prodejců, dokonce je nabízí jeden velký eshop, určitě nepředstavují dobrou volbu. Vždyť ve třech z pěti disciplín si tyto pláště odnesly známku „uspokojující“, a to za ovladatelnost za sucha, ovladatelnost za mokra a za hlučnost. Z řidičského hlediska tedy nemají moc co nabídnout.

O něco lépe dopadly pneumatiky Uniroyal RainSport 5, které obsadily 13. pozici (celková známka 3,0). Patří jim tak hodnocení „uspokojující“, které dostaly také za ovladatelnost na suché vozovce, hlučnost a životnost. Z hlediska životnosti jde o jedny z vůbec nejhorších pneumatik v testu. Stejně špatnou životnost vykázaly i pneumatiky na 10. až 12. příčce – v tomto pořadí jde o pláště Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof a Pirelli Cintorato P7!

Celkovou známku 2,6 až 2,9 (uspokojující) si vysloužily pneumatiky všech dalších výrobců, kromě pneumatik Continental, Semperit a Bridgestone, jimž ADAC udělil známku „dobrá“. Není bez zajímavosti, že v testu nejdražší a také vítězné pneumatiky Continental PremiumContact 6 vykázaly nejvyšší spotřebu paliva v testu! Shodně s druhými pneumatikami Semperit Speed-Life 3 a třetími Bridgestone Turanza T005 mají vyšší spotřebu paliva, ale také kratší životnost, než v testu čtvrté Goodyear EfficientGrip Performance 2, páté Kumho Ecsta HS51 a šesté Apollo Alnac 4G. Shodné hodnocení životnosti, ale nižší spotřebu pak mají na 7. místě pneumatiky Hankook Ventus Prime 3 K125. Lépe si v obou těchto disciplínách stojí osmé Fulda EcoControl HP2 a deváté BF Goodrich Advantage.

Asi nejzajímavější údaj poskytl tento test, pokud jde o životnost pneumatik. Zde naprosto excelovaly Goodyear EfficientGrip Performance 2, které dle výsledků testu mohou najet 55 300 kilometrů! To je třeba ve srovnání s pneumatikami Nokian Wetproof (24 800 km) více než dvojnásobek. Nejblíže jsou Goodyearu, i když s velkým odstupem, v tomto hodnocení druhé Fulda EcoControl HP2 (43 400 km), třetí Petla’s Imperium PT515 zvládnou ujet 41 600 km. Dojezd 40 600 km mají pláště Kumho, následované značkou BF Goodrich z koncernu Michelin (38 100 km) a pneumatikami Apollo Alnac 4G (37 400 km). Testované pneu Continental zvládají urazit 34 300 km, zde se již pomalu dostáváme k hranici polovičního nájezdu ve srovnání s pneumatikami Goodyear. Následují značky Semperit (33 600 km), Bridgestone (32 500 km), Hankook (32 200 km), King Meiler (32 200 km), Maxxis (28 000 km), Uniroyal (26 600 km), Pirelli (26 250 km) a Nokian (24 800 km).

Pneumatiky Goodyear EfficientGrip Performance 2 v tomto testu německého autoklubu ADAC excelovaly z hlediska provozních nákladů obecně, když kromě dlouhé životnosti vykazují i nízkou spotřebu. Přitom si velice dobře vedou i z hlediska hlučnosti a jízdních vlastností jak na suché, tak na mokré vozovce. Dle testu byly na mokru i na suchu lepší pláště výrobců Continental, Semperit a Bridgestone, ale po stránce provozních nákladů se s Goodyeary vůbec nemohou srovnávat.

ADAC pneumatiky testoval na Volkswagenu Golf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.