Toyota bojuje o rallyové tituly

Toyota bojuje o rallyové tituly

Po letech je zpátky na vrcholu. Tovární tým Toyoty opět bojuje v mistrovství světa v rallye o příčky nejvyšší. Do závěru sezony ale zbývají už jen dvě soutěže.

Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing WRT si ve velšské RAC Rallye dojel pro dvojí pódiové umístění, čímž zvýšil svůj náskok v bodování mistrovství světa továrních týmů. Jde o čtvrtý podnik v řadě, kde vozy Toyota Yaris WRC dojely mezi třemi nejlepšími.

Týmový titul se tak dvě soutěže před koncem sezony zdá být na dosah. Ale jak se říká, rallye končí až v cíli, takže nepředbíhejme. Bez šancí není Toyota ani v případě šampionátu jezdců, kde je Ott Tänak na druhém místě. Z velšské soutěže ale v sobotu odpoledne odstoupil, a body z posledního podniku si připsal jen za nedělní Power Stage.

universal300x250

Momentálně mu tak v průběžném pořadí šampionátu patří druhé místo se ztrátou 21 bodů na vedoucího jezdce. Přesto Toyota brala v zatím psoledním podniku světového šampionátu druhou a třetí příčku. Zvítězil Ogier, za ním se ale seředili piloti Toyoty v pořadí Jari-Matti Latvala a Esapekka Lappi.

„Jari-Matti předvedl nádherný souboj. Zkusil do toho dát vše, ale zdá se, že Ogier byl tentokrát příliš silný. Bylo skvělé opět vidět dvě z našich posádek na stupních vítězů a tento výsledek zároveň znamená, že to pro nás dobře vypadá i v mistrovství továrních týmů. Samozřejmě nás stále mrzí, co se stalo Ottovi. Jeho úsilí v mistrovství jezdců se tím zkomplikovalo, ale stále je ve hře spousta bodů a Ott je momentálně jasně nejsilnější jezdec, takže vše by se ještě mohlo v dobré obrátit. Myslím, že až do Austrálie nebude o ničem rozhodnuto,“ prohlásil Tommi Mäkinen, šéf  Toyota Gazoo Racing WRT.

Toyota je tak po letech, kdy ve světovém šampionátu v rallye nezávodila, opět na vrcholu. Zda vybojuje oba tituly nebo jeden, či snad žádný v letošním šampionátu WRC, zjistíme už v polovině listopadu, kdy se jede závěreční podnik mistrovství světa v Austrálii (15.-18.11.). Ještě před tím zavítají rychlá „wé-er-céčka“ do Španělska, kde je čeká předposlední letošní soutěž (25.10.-28.10.).

Dvě těžké zkoušky na závěr sezony
Katalánská rallye (Španělsko) je jediným kolem WRC pořádaným na šotolině a současně na asfaltu. Týmy po jednom dni stráveném na šotolině musejí během servisního intervalu o délce 75 minut přestavět vozy na specifikaci pro asfalt. Následné asfaltové rychlostní zkoušky probíhají na rychlých a kvalitních asfaltech. Tedy na zcela opačném povrchu, než jaky nabízí šotolina. I proto bude tato soutěž velice zajímavá – pro dobrý výsledek je nutné podat kvalitní výkon na obou površích.

Závěrečná Austrálie nabízí tradičně rychlé úseky na šotolině, která je ale od té evropské odlišná svým složením. Pro posádky a jejich techniku je to vždy náročná zkouška, protože se zde zpravidla hodně práší a dosahuje se opravdu vysokých rychlostí. Pozdní brzdění na kluzké šotolině přitom může pro posádku znamenat předčasný konec soutěže.