Toyota se chce v Le Mans zapsat do historie

Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing má na 89. ročníku závodu 24 hodin Le Mans v plánu obhájit titul a zapsat se do historie v kategorii hypercarů.

Tým po vítězném hattricku na Le Mans s vozem TS050 Hybrid letos na okruh La Sarthe poprvé nasadí svůj nový speciál Toyota GR010 Hybrid Hypercar s odhodláním tuto vítěznou sérii ještě prodloužit. Úřadující mistři světa Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem GR010 Hybrid č.7 v posledních letech zakusili na Le Mans hořké okamžiky. Zvláště pak, když jim kvůli mechanickým závadám bylo v letech 2019 i 2020 přes celkovou dominanci vítězství odepřeno. Nicméně do největšího závodu roku nastupují v návaznosti na svoji vítěznou jízdu minulý měsíc v závodu 6 hodin v Monze.

Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima naopak v posledních třech letech na okruhu La Sarthe vytvořili pozoruhodnou sérii vítězství, zahrnující i loňský triumf společně s Brendonem Hartleyem. První místo v žebříčku jezdců momentálně patří trojici pilotů s vozem GR010 Hybrid č.8 díky vítězstvím v závodech 6 hodin ve Spa-Francorchamps a 8 hodin v Portimao.

Závod Le Mans je v souboji o titul mistra světa klíčový kvůli dvojnásobnému bodovému ohodnocení v rámci světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC). Tým Toyota Gazoo Racing má po třech ze šesti závodů sezóny WEC náskok 30 bodů před týmem Alpine, přičemž posádka osmičky vede v žebříčku soutěžních jezdců o pouhých šest bodů před týmovými kolegy s vozem č.7. Kromě snahy získat čtvrté vítězství na Le Mans v řadě je další zajímavostí ročníku 2021 skutečnost, že Toyota nasazuje na La Sarthe hybridní prototyp již podesáté. Z devíti dosavadních pokusů si tým odnesl tři vítězství, pětkrát získal první startovní pozici a celkem devětkrát vybojoval pódiové umístění.

Letos bude v kategorii hypercarů čelit konkurenci týmu Scuderia Cameron Glickenhaus se dvěma vozy, respektive Alpine, který vyrazí na trať s dosavadním modelem kategorie LMP1. Avšak nástrahy závodu Le Mans nespočívají pouze v souboji s rivaly, ale i v mimořádně vyčerpávajícím charakteru samotné události. O tom, že je Le Mans opravdovou zkouškou vytrvalosti, vypovídá 25 tisíc přeřazení, 4000 kilometrů na plný plyn a přes 2 miliony otáček kol v rámci jednoho typického závodu.

Přípravy na uvedenou výzvu započaly již v říjnu 2020, kdy byl GR010 Hybrid poprvé otestován a následně absolvoval osm dalších zkoušek (kromě tří závodů WEC) s cílem optimalizovat schopnosti vozu i jeho spolehlivost. Poslední krok na této cestě je naplánován na neděli, která je na okruhu La Sarthe o délce 13,626 km jediným oficiálním testovacím dnem. Po dvou dnech intenzivních příprav následuje ve středu pět hodin tréninkových jízd a kvalifikace. Čtvrteční program obsahuje dalších pět hodin tréninků, mezi něž je vložena 30 minutová speciální jízda „hyperpole“ ve 21:00 SEČ, kdy se Toyota Gazoo Racing pokusí již popáté za sebou získat první startovní pozici.

89. ročník závodu 24 hodin Le Mans začíná v sobotu v 16:00 SEČ před publikem v omezeném počtu 50 tisíc diváků. Ve šlépějích soutěžních legend bude kráčet 62 vozů a 186 jezdců, kteří se pokusí k závodu poprvé pořádanému v roce 1923 připsat svůj vlastní příběh.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.