Citroën Racing na prahu nové éry

Francouzský Citroën má za sebou bohatou historii spojenou s dobrodružstvím a motoristickým sportem. Nyní se chyst psát novou kapitolu.

Od svého vzniku v roce 1919 Citroën projevoval svou schopnost přijímat výzvy spojené s dobrodružstvím a sportovním duchem. V 50. letech získaly model značky první velká vítězství v rallye. Na start nové současné éry však bylo nutné počkat až na začátek 80. let. Prvními vozy, kterými se Citroën zapojil do závodů rallye, byly Visa 1000 Pistes a BX 4TC – homologované pro skupinu B – i když nedosáhly žádného velkého úspěchu.

Bývalé oddělení pro motoristické soutěže se v roce 1989 přejmenovalo na Citroën Sport a postavilo si před sebe první ohromnou výzvu: vyhrát Rallye Paříž–Dakar. Úspěch se dostavil hned na první pokus. V roce 1991 se při prvním startu prosadil Ari Vatanen. Další tři vítězství získal Pierre Lartigue v letech 1994, 1995 a 1996. Vozy ZX Grand Raid dosáhly ve 42 závodech 36 vítězství a pětkrát získaly Pohár konstruktérů v mistrovství FIA Rallye Raid.

[the_ad_group id=“21″]

To se již rýsovaly kontury programu WRC. Philippe Bugalski zvítězil v roce 1999 s  Xsarou Kit Car v Katalánské rallye a v Rallye Korsika, a to i v konkurenci WRC! Tým Citroën Sport se rozhodl zrychlit vývoj a vítězem Rallye Korsika 2001 se stala nová Xsara WRC s Jesusem Purasem za volantem. Po další přípravné sezóně se Citroën v roce 2003 poprvé zúčastnil všech závodů sezóny.

Ta začala získáním prvních tří míst v Rallye Monte Carlo (Loeb, McRae, Sainz). Na konci sezóny vyhrál tým první titul mistra světa v Poháru konstruktérů, který mu zůstal další dva roky. Ve stejnou dobu zahájili Sébastien Loeb a Daniel Elena v roce 2004 svou neuvěřitelnou sérii devíti titulů v řadě za sebou.

Po sezóně 2005 vyhlásil Citroën roční pauzu, během které vyvinul nový vůz C4 WRC. Díky tomuto novému modelu značka získala v letech 2008–2010 tři další tituly v Poháru konstruktérů. V roce 2011 vstoupila na scénu nová generace vozů. Pro další období byl zvolen model DS3, a ten se do boje pustil s velkou vervou: v roce 2011 a 2012 přidal další dva tituly v Poháru konstruktérů.

Citroën se dál účastnil WRC, ale s menšími ambicemi, a přijal novou výzvu v podobě účasti v mistrovství světa FIA WTCC. I na okruzích se úspěch brzy dostavil. Vozy Citroën C-Elysée získaly během tří let v 69 závodech celkem 50 vítězství. Citroën a José María Lopéz tak získaly tři tituly mistrů světa v řadě.

Po tomto intermezzu na okruzích se Citroën rozhodl vrátit do WRC s novou C3, symbolem obchodní ofenzívy značky. Nová kapitola právě začíná.

Za volant nového soutěžního vozu usedl 11. dubna 2016 Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory. Následně se tým vydal do regionu Languedoc, aby zde provedl první testy na šotolinové trati poblíž Château Lastours. Vůz byl opatřen kamufláží karoserie, jejímž cílem bylo zamaskovat stylové prvky nového Citroënu C3, který tehdy nebyl ještě představen veřejnosti (ani jako sériový model).

Vývoj pokračoval v tempu čtyř až pěti dnů měsíčně na různém povrchu, ve snaze dosáhnout jak co nejlepší spolehlivosti, tak výkonnosti. Na konci června byla překročena zásadní etapa, neboť se objevil druhý vůz, určený pro jízdu na asfaltu. V zákulisí pokračovala práce na vývoji v kancelářích a testy v aerodynamickém tunelu, za účelem přesného definování tvarů karoserie.

Většinu testovacích jízd odřídil Kris Meeke, který byl potvrzen jako oficiální pilot týmu Citroën Racing až do roku 2018. Na konci každého testování potvrdil jeho práci i Craig Breen a Stéphane Lefebvre, kteří britského jezdce na poslední den vystřídali.

Citroën C3 WRC absolvoval celkově deset testů, při nichž najel 9 500 kilometrů. Poslední nezbytnou etapou před zapojením vozu do automobilových soutěží je jeho homologace. Tu provedla Mezinárodní automobilová federace 13. prosince 2016. Na svou první rallye vůz vyrazí 19. ledna 2017, kdy startuje legendární Rallye Monte Carlo.

Zpočátku budou na startu 2 vozy C3 WRC. Na čtvrté soutěži (Korsika) roku 2017 se představí tři automobily, stejně jako na Rallye Itálie Sardinie a v Německu. Dokonce čtyři Citroëny C3 WRC budou startovat v Portugalsku, Polsku, Finsku, Španělsku, ve Velké Británii a na závěrečném podniku v Austrálii.

Mohlo by vás zajímat

Známe posádky Citroënů C3 WRC pro sezonu 2017
Známe posádky Citroënů C3 WRC pro sezonu 2017
Vyjíždí TCR Middle East series
Vyjíždí TCR Middle East series
Gekon Racing vstupuje do WRC2
Gekon Racing vstupuje do WRC2