Dakar 2020 je rozjetý, Macháček měl problémy s technikou

Odstartoval další ročník legendární Rallye Dakar, letos premiérově pořádaný v Saudské Arábii, s níž pořadatelé podepsali pětiletou smlouvu. Máme za sebou první etapu, jak se dařilo českým jezdcům?

V úvodu maratónské rallye nikdo nechce vypadnout a tak řada favoritů trochu ubere plyn. Naproti tomu někteří jezdci nepatřící do špičky jsou ochotni zariskovat, při potřebné dávce štěstí se blýsknout a získat nějaký ten vyšetřený čas k dobru. První etapa tedy může přinést zajímavé výsledky, ale nelze z nich moc soudit, jak se bude rallye odvíjet dál.

Letošní ročník čítá 7500 kilometrů, z toho 5000 ostrých, tedy měřených. Očekávají se podmínky podobné těm v Africe, nicméně hned úvodní etapa překvapila množstvím velkých kamenů, které stály za četnými defekty. Ty se nevyhýbaly ani českým jezdcům.

Mezi motorkáři si vedl nejlépe Australan Toby Price na KTM, druhý dojel Američan s českým příjmením Ricky Brabec s Hondou a třetí Rakušan Matthias Walkner s KTM. Slovák Stefan Svitko dokončil první etapu na skvělém 19. místě, nejlepším českým jezdcem se stal Milan Engel na 27. místě.

Martin Michek vybojoval 30. příčku, Jan Brabec 33. a Petr Vlček 60. místo. Roman Krejčí dojel na 64. příčce, i u nás dobře známý Slovák Ivan Jakeš dokončil etapu na 71. pozici a 124. dojel další Čech, Jan Veselý. Cíl vidělo 139 jezdců na motocyklech.

Mezi čtyřkolkami byl nejrychlejší Ignacio Casale z Chile, druhý dokončil etapu Polák Rafal Sonik a třetí dojel náš Tomáš Kubiena. Ten však obdržel penalizaci v podobě patnácti minut za nedodržení rychlosti ve sledovaném úseku (na přejezdech může být rychlost omezena), čímž se propadl na 6. příčku. Na třetí se tak dostal Giovanni Enrico z Chile. Další český zástupce Zdeněk Tůma dokončil na 20. místě. Cílem projelo 22 čtyřkolkářů.

Hned v úvodu etapy potkaly velké technické problémy Josefa Macháčka s buginou. Kategorie malých bugin se díky příznivějším nákladům mohutně rozvíjí, a tak cílem první etapy projelo 41 posádek s tímto strojem. Poslední z nich byla bohužel česká dvojice Josef Macháček – Vlastimil Tošenovský. Kvůli již zmíněným technickým problémům nabrali hned v úvodu soutěže ztrátu téměř 6 hodin a 50 minut.

Vítězství brala polská posádka Aron Domzala a Maciej Marton. Druhé místo patří americké dvojici Casey Currie – Sean Berriman a třetí španělské posádce Jose Antonio Hinojo Lopez a Diego Ortega Gil.

Mezi automobily byla nejrychlejší litevská dvojice Vaidotas Zala – Saulius Jurgelenas s Mini. Druhou příčku brala francouzsko-portugalská posádka Stéphane Peterhansel – Paul Fiuza s továrním Mini a třetí dojeli jejich týmoví kolegové Carlos Sainz a Lucas Cruz (oba Španělsko). Čtvrtá příčka patří nejrychlejší Toyotě Hilux za jejímž volantem seděl Katařan Nasser Al-Attiyah, jehož naviguje Francouz Matthieu Baumel.

Martin Prokop s navigátorem Viktorem Chytkou dokončil na pěkné 12. příčce, přestože jejich vůz potrápily tři defekty. Miroslav Zapletal navigovaný Slovákem Markem Sýkorou dojel na 20. místě. Boris Vaculík s Martinem Plechatým obsadili 32. pozici a posádce Tomáš Ouředníček – David Křípal patří 53. místo. Mezi 78 posádkami automobilů najdeme ještě jedno české jméno a to na místě navigátora: španělsko-česká posádka Jordi Queralto – Petra Zemánková dojela do cíle první etapy na 76. pozici.

Kategorii kamionů v úvodu soutěže ovládla ruská posádka Anton Shibalov, Dmitrii Nikitin, Ivan Tatarinov s Kamazem, druhou příčku bral běloruský MAZ s posádkou ve složení Siarhei Viazovich, Pavel Harann, Anton Zaparoshchanka. Na třetím místě dokončilo Iveco z holandského týmu Petronas De Rooy s posádkou Janus Van Kasteren, Darek Rodewald (Polsko), Marcel Snijders. Čtvrtý dojel další Kamaz, za jehož volantem seděl Dmitry Sotnikov.

Shodného času dosáhly dva české kamiony, jimž tak patří dělené páté až šesté místo, a to Iveco posádky Martin Macík, František Tomášek, David Švanda a Tatra posádky Martin Šoltys, Davis Schovánek, Tomáš Šikola. Šoltysovu Tatru přitom hodně pozlobil alternátor, když odmítal dobíjet ve vyšších otáčkách, což si vyžádalo úpravu rychlosti.

Kamion týmu Instaforex Loprais Praga dojel na 9. místě, čímž posádka ve složení Aleš Loprais, Petr Pokora, Khalid Alkendi (Spojené arabské emiráty) byla spokojena. 32. příčku bral Robert Randýsek s francouzskými spolujezdci ve složení Geoffrey Thalgott, Erick Gilbert. Mezi 38 trucky, co projely cílem, měly ještě dva české spolujezdce: na 17. místě projel cílem kamion v němž seděl Petr Vojkovský a na 23. pozici kamion v němž sedě Filip Skrobánek. Zde se sluší poznamenat, že startovní čísla mají i asistenční kamiony.

Druhá etapa bude mít celkem 393 kilometrů, z toho bude ale 367 měřených! Uvidíme, jak si naši jezdci povedou ve druhém dni náročné soutěže.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.