OffROAD Maraton odstartoval s rekordní účastí

Krásné souboje se odehrály v sobotu 24. března na prvním dílu 19. ročníku OffROAD Maratonu v Šiklově mlýně na Vysočině. Své síly zde poměřili jezdci v automobilech a buginách, na motocyklech, čtyřkolkách i závodnický potěr.

Do areálu westernového městečka se sjela rekordní účast offroadových strojů. Otevírák sezony je vždy velmi žádaný, což potvrdilo 21 aut, přes 100 čtyřkolek a na 260 motorek! Konkurence se tedy hned na úvod sezony sešla opravdu veliká.

Jednostopé stroje byly rozděleny na dvě rozjížďky, aby si trať užily bezpečně a s dobrým pocitem ze závodění. Zároveň se klání ze dvou hodin zkrátilo na 1,5 hodiny, aby změna harmonogramu příliš neovlivnila následné starty.

[the_ad_group id=“21″]

Absolutními vítězi se stali motorkář David Matocha (M-Tour racing) a teprve čtrnáctiletý čtyřkolkář Jan Zderčík (Hoffer quad racing team). Automobily celkově ovládla bugina Quadservis Špak – Vimek Racing Teamu. Mezi „velkými auty“ se nejlépe dařilo Wings teamu s Broučkem, vítězi speciálu nad dva litry.

Chladné, ale částečně prosluněné počasí připravilo ideální podmínky pro první boje o letošní body. Oblíbená trať v Šiklově mlýně letos nabídla tvrdší povrch a závodníci si neužili tolik bláta jako loni, což většina uvítala. Všichni si vychutnali místní zatáčky, výjezdy i sjezdy a jako každý rok také obávané pařezy v lese, které se tentokrát jely směrem dolů. Nechyběly ani divácky oblíbené skoky.

Čtyřkolky ovládl čtrnáctiletý jezdec
Do první dvouhodinovky se pustili čtyřkolkáři. Stovka strojů vyrazila vstříc jarním kilometrům v 7:30 ráno. Do čela se ihned dostal teprve čtrnáctiletý Jan Zderčík ml. (Hoffer quad racing team), který kolo od kola své soupeře přesvědčoval o výtečné formě. Na špici vydržel až do konce a poprvé v historii si dojel pro absolutní prvenství, navíc s náskokem 1,5 minuty na ostatní!

„Jel jsem vlastně hlavně tréninkově a jsem první, vůbec jsem to nečekal,“ řekl příjemně překvapený jezdec v cíli. S uznáním mu gratulovali celkově druhý Juraj Varga a třetí Martin Miřejovský (Team Max 2). Ten do závodu nastupoval v roli loňského absolutního vítěze.

Hned v první půli závodu udělal pár kotrmelců, a když svoji čtyřkolku dostal zpět do správné stopy, vedoucí jezdce doháněl ze zadních pozic. Ještě pár kol před cílem byl čtvrtý, ale v závěru předjel Radka Porše (Quadpoint Racing Team – CZAUTO) a slavil bronz absolutně i v kategorii. Sedmnáctiletý Porš si tak z letošního otevíráku pohár neodvezl. A možná trochu smutně vzpomínal na ten loňský, který celkově vyhrál.

Mistrovské veterány měl výtečně rozjeté Martin Kuchař z Enduro teamu Velká. Na trati se pak zasekl a oba jeho hlavní soupeři ho předjeli. Jedním z nich byl Dušan Novotný (Kaskadér racing team), který by v této sezoně rád obhájil mistrovský titul z loňského roku. V Šiklově mlýně se ale musel sklonit před Vladimírem Novotným (EN quad racing), který cílem projel o sedm sekund dříve.

Vedoucí trojice mistrovských 4×4 se skládala ze známých jmen. Drahomír Valina (Dragos racing) vyjel v černo-červeném dresu bronz. Milan Lamina (Can-Am) opět nejvíce bojoval s Michalem Vágnerem (Čtyřkolky Tišnov). Oba sice shodně zvládli 20 kol, ale Vágner byl v cíli o více než dvě minuty dříve. Mistr loňské sezony mezi nejtěžšími čtyřkolkami tak zatím potvrzuje roli největšího favorita.

Na nejvyšší stupeň se v kategorii pohárových sportek postavil Filip Koutecký (Vype Racing Team). Čtyřkolky nad 500 ccm dovedl do cíle nejrychleji Adam Bezděk (Čtyřkolky Tišnov) a do 500 ccm Roman Brežák (Horní Životice – maraton team). Ze starších juniorů se nejvíce radoval Adam Veselý (MSK Panská skála). A mezi ženami byla napříč kategoriemi nejúspěšnější Alena Míková (Rebel).

V jedné stopě vynikl nováček Matocha
V úvodu popsané rozdělení závodu motorek na dva díly, jezdci v drtivé většině uvítali. Chtěli si pořádně zazávodit, vyzkoušet stroje a ne se táhnout ve vláčku. Příliš jim nevadilo ani zkrácení závodu o půl hodiny, protože ne všichni měli pořádně natrénováno.

V 10 hodin se na trať vydaly kategorie mistrovské třídy plus pohároví veteráni. Bylo jasné, že právě z tohoto klání vzejdou ti absolutně nejrychlejší. Celkem 18 kol si zapsal jako jediný jezdec na motorce David Matocha (M-TOUR racing team), který o kolo porazil zbytek startovního pole. Na maraton přijel z motokrosu a trať si pochvaloval.

„Bylo to takové motokrosové, rychlé prvky, technické pasáže, já jsem spokojený. Pro mě bylo výhodné, že se jelo hodinu a půl, protože jsem mohl nasadit rychlejší tempo,“ popsal vítěz. Jeho největší pronásledovatel Jaroslav Chládek (AV Motors enduro tym) skončil druhý. Dramatický boj proběhl o třetí místo celkově a zároveň v mistrovských E2. Úspěšnější Tomáš Coubal (JM Motors) nakonec porazil Jiřího Kelicha (Kestone Racing) o pouhé tři sekundy!

Absolutní vítěz loňské sezony Petr Trávníček (Aroma Gold team) skončil pátý s minutovou ztrátou na Kelicha. V mistrovských E1 zvítězil Jiří Maršálek (Maršálek motorsport) a ve veteránech Daniel Neumann (Moravský enduro team). Pohárové veterány dovedl do cíle Pavel Kabát (PK Racing). A mezi ženami byla nejrychlejší Zuzana Nováčková (Haruda Team RAC Sedlčany).

Ve druhém závodu motorek, odmávnutém v pravé poledne, srovnaly síly pohárové třídy v nejsilnějších kategoriích E1 a E2. Celkem 140 závodníků kroužilo areálem a zejména místní drželi pěsti domácímu jezdci Filipu Válkovi (Šikland racing team). Ten je nakonec nezklamal a 15 koly zpečetil celkové vítězství v tomto klání před druhým Ctiborem Kolouchem.

A nechybělo mnoho, aby se místní ze zlata radovali podruhé. V pohárových jedničkách o vítězství bojoval také týmový kolega Válka Miroslav Scholle. Největší pohár mu ale nakonec unikl o tři sekundy. Nejcennější trofej si domů odvezl Jakub Vlach (Enduro Semily). Starší juniory dovedl do cíle Michael Nedoma (Motokrosová škola).

Jarní offroad si užily i děti
Na jednodušší trati se do jarních bojů pustili také nejmladší „offrouďáci“. Prvenství na čtyřkolce v kategorií dětí s přehledem slavil Jenda Květoň z HEC klubu, který nastoupil také do závodu mladších juniorů. Zde nestačil na zlatého Tomáše Lavrenčíka z Lavrenc racing teamu, který ho porazil o 12 sekund. Nejtěsnější boj probíhal mezi dětskými motorkáři. Prvního Davida Mrlinu z Dejv racing teamu a druhého Martina Chudáčka dělila v cíli pouhá sekunda. Skupinu mladších juniorů ovládl v jedné stopě Jaroslav Novák ze Sidus racing teamu s náskokem tří sekund na druhého Davida Krzáka.

Šiklův mlýn pročistil automobilové posádky
Auta se tradičně připravovala na první čtyřhodinovku. A bylo v ní hned několik nováčků. Stoupající oblíbenost bugin potvrdili závodníci z jiných kategorií. Například do Can-Amu s číslem 33 usedli motorkáři Petr Trávníček a Broněk Janča (Aroma Gold team). Ten měl na trati dokonce rodinnou konkurenci – s číslem 77 závodil jeho bratr Petr (Kovoděl Janča).

Číslo 10 pak co nejlepší stopou vedli Fanda Brutovský a Patrik s Maxem Timošem (Timing Racing team), které známe ze čtyřkolkářských závodů. Nově se objevil také Arctic Cat s číslem 16 Dennise Šetka a Jana Kroniky (Dennis racing). Vítězství ale nakonec ukořistil Can-Am s číslem 99, nový stroj na trati se známými jezdci pod hlavičkou Quadservis Špak – Vimek racing teamu. Zvládl celkem 40 kol a o jeden okruh porazil buginu Kovodělu Janča.

„Na první závod to bylo docela těžké,“ řekl vítězný Petr Špak v cíli a dodal: „Počítal jsem, že bude bláto a tím pádem měkčí trať, ale byla dost tvrdá a rozbitá. Na druhou stranu máme dobrý výsledek, když jsme poprvé závodili s mašinou, která byla syrově připravená a před závodem najela jen čtyři kilometry.“

Třetí Andy motors team byl v průběhu klání na špici. Ale půl hodiny před koncem vypadl kvůli prasklému šroubu na rameni. Bronz získal s velkým štěstím. On i čtvrtý Timing racing najeli shodně 34 kol, dělil je jen čas.

Speciály do litru ovládly hned šest prvních příček celkového pořadí. Na šťastné sedmičce se umístil Wings Team, který si 31 koly zajistil vítězství ve speciálech nad dva litry. Je otázkou, jak často uvidíme modrého krasavce s karoserií VW Brouk na českých tratích. Tým se totiž soustředí na stavbu nového závodního auta na rallye v Africe.

V Šiklově mlýně bylo hodně radosti i na stříbrné pozici. Nissan Patrol s číslem 219 nedostál názvu svého týmu „Bída s nouzí“ a vyjel krásných 25 kol. Během závodu se sice potýkal se špatným dobíjením, ale tyto problémy ho na cestě za druhým místem nezastavily. Naopak smůlu mělo Offroad centrum Jase, které po 12 kolech narazilo do náhle brzdícího soupeře a prorazilo chladič svého defenderu. Bronz mu byl slabou útěchou.

Tým Autocentra Luňák přijel do Šiklova mlýnu s obavami. Na místní trati měl v minulosti vždy problémy a nikdy nedosáhl na zlato. Až letos pomyslnou kletbu překonal a 33 koly si zajistil plný počet bodů! O celých 10 zápisů časomírou za sebou nechal Wings team, se kterým předváděl krásné a vyrovnané souboje. Jenže modré suzuki skončilo předčasně v depu kvůli rozbitému přednímu diferenciálu.

Cílem neprojela ani z předchozích ročníků známé červené suzuki s novým týmem Prague City Hardcore Racing a s číslem 140. Po 12 kolech mu praskla tyč řízení. Ujetý výsledek ale stačil na premiérový bronzový pohár. Další tři týmy potkala obrovská smůla. Jen jedno kolo si zapsali nováčci Kaskadéři a Arturx Team. A zkušený KB System offroad team navzdory zimní přípravě hned v prvním kole zlomil nápravu.

Podobně dopadlo i Aro Manyjak offroad teamu. To,u v úvodních kilometrech praskl diferenciál a tým skončil s nulou na kontě. Amatéry tak s 26 koly ovládl favorit – loňský nováček Taurus, který vyhrál v kategorii, a o čtyři kola porazil druhý West Bohemia racing se suzuki 1.3, loni ještě závodící pod logem Lego teamu.

Druhý díl OffROAD Maratonu se jede 21. dubna v Pístovských mokřadech u Jihlavy.

Mohlo by vás zajímat

Kopecký pokračuje ve vítězném tažení
Kopecký pokračuje ve vítězném tažení
VW Polo R Supercar v novém
VW Polo R Supercar v novém
Dakar v Sosnové zahřál zkřehlé diváky
Dakar v Sosnové zahřál zkřehlé diváky