Sainz opět za volantem rallyového speciálu
Třicet let po svém debutu na WRC v Portugalské rallye v roce 1987 se Carlos Sainz opět vrátil do rallyového speciálu. Stalo se tak minulý víkend.
Jako součást svého programu na mistrovství světa v Portugalsku, kde byl jako komentátor pro Red Bull TV, „El Matador“ absolvoval náročnou rychlostní zkoušku Fafe v Peugeotu 208 T16. Potěšil tak všechny fanoušky rallye.
„Red Bull a Peugeot mi dali skvělou příležitost a já přijal tuto vzrušující výzvu. Rychlostní zkouška Fafe se obrovsky změnila, referenční body nejsou jako dřív. Luis (Moya pozn. redakce) a já jsme měli obrovskou zábavu připomínající staré časy a vyvolávající vzpomínky. Pepe lopez, juniorský jezdec Peugeot Rally Academy byl na místě, aby sledoval, jak jsem jezdil s jeho Peugeotem 208 T16. Přeji mu, aby měl zbytek svého programu evropského mistrovství vítězný,“ okomentoval své usednutí za volant speciálu třídy R5 Sainz.
[the_ad_group id=“21″]
To co bylo pro Sainze i pro fanoušky obrovskou zábavou, má však podle nás poměrně zajímavé pozadí. Totiž program týmu Peugeot Sport je skutečně obsáhlý a vypadá to, že ne všem odvětvím motoristického sportu se tým dokáže věnovat naplno.
Jasnou prioritou je příprava na Rallye Dakar, to je bez diskuze. Rallycrossu se tým věnuje z velké části díky Hansenovi, právě šéf týmu Peugeot Hansen a jeho lidé dělají hlavní vývoj na speciálech Peugeot 208 WRX.
Nově se Peugeot Sport pustil s vozem Peugeot 308 GTi na okruhy (nahradil tak kupé Peugeot RCZ) a tento automobil chce pomocí kitu nabízet i pro sérii TCR. Nejstarší z projektů, jímž je vůz třídy R5 pro rallye, tedy Peugeot 208 T16, z našeho pohledu tak trochu skomírá – i když ve Francii mimo zájem soukromých týmů rozhodně nestojí.
Ostatně stejně jako jeho sesterký Citroën DS3 R5, který je identickým dvojčetem „té-šestnáctky“, jen zabaleným do jiného kabátu. Když jsme vyslovili myšlenku, že projekt T16 trochu skomírá, mysleli jsme na zákaznické bázi v celoovropském měřítku, zatímco Peugeot Rally Academy jede s těmito vozy na plné obrátky.
Trh „er-pětek“ totiž začíná být poměrně přeplněný. Velký zájem je o Škody Fabia R5, stejně jako o omlazený Ford Fiesta R5 – v obou případech jde o velice úspěšné vozy. Teď začíná vystrkovat růžky Hyundai se svou „er-pětkou“ a francouzská želízka v ohni poněkud vyhasínají.
Výročí třiceti let od startu Carlose Sainze v Portugalsku se tak docela dobře mohlo stát příležitostí pro připomenutí toho, že Peugeot 208 T16 je stále na trhu a soukromé týmy si ho mohou u Peugeot Sportu objednat. Možná je to také teprve první krok ve snaze více se prosadit na velice konkurenčním trhu rallyových speciálů, podobně jako se to Peugeot Sportu daří s vozem Peugeot 208 R2.
„Er-dvojku“ jsme ve výčtu aktivit Peugeot Sportu nezmínili, přitom v rámci třídy R2 jde jednoznačně o nejpočetněji zastoupený automobil. Důvodem je fakt, že svými kvalitami převyšuje ostatní nebo se jim v některých směrech alespoň vyrovná – tedy jde o vůz dávající posádce příležitost bojovat o stupně nejvyšší.
To se ale nedá říci o Peugeotu 208 T16, jehož konkurence celkem válcuje prakticky už od prvních dnů, kdy začal ve světě rallye působit. Nemluvě o faktu, že s Peugeot Sportem je podle vyjádření některých jezdců a týmů poměrně složitá komunikace, když má k dodávkám vozů či dílů přístup vskutku francouzský.