802×208: Peugeot slaví sportovní i obchodní úspěchy

Divize Peugeot Sport prodala 802. závodní speciál rodiny 208 Rally (součet verzí R2 a Rally4). Závodní modelová řada 208 se stala referencí v oblasti rallyových vozů s pohonem dvou kol a přinesla značce mimořádný mezinárodní úspěch. Speciály 208 však zanechaly výraznou stopu i v rámci České republiky. Pojďme si ságu 208 Rally připomenout.

Peugeot 208 R2 byl prvním modelem řady Peugeot 208 Rally. Na trh byl uveden v roce 2012. Na trh přišel jako cenově dostupnější závodní vůz s pohonem předních kol, který i po desetiletí od svého uvedení na trh stále představuje pro jezdce možnost účastnit se soutěží vysoké úrovně a konkurovat i mnohem modernějším automobilům. Peugeot 208 R2 v oblasti závodních vozů zaznamenává úspěchy už od samého začátku, za což vděčí i image značky Peugeot, která je už po mnoho let uznávaná jakožto renomovaný výrobce rallyových vozů.

Křest Peugeotu 208 R2 v České republice se uskutečnil v dubnu 2013 v Příbrami, kde nový vůz odhalil jezdec Jan Černý. Následně s tímto speciálem absolvoval úspěšnou sezónu, jejímž triumfálním zakončením bylo získání titulu mistra dvoukolek, a to už po předposlední soutěži sezóny 2013. Další milníkem byl rok 2016, kdy se s vozem 208 R2 prosadil v rámci projektu Autoklub Peugeot Rally Talent Filip Mareš a získal titul Juniorský mistr ČR. V následujících třech letech (2017-2019) pak vůz 208 R2 vždy neomylně nacházel cestu na vrchol kategorie dvoukolek, v roce 2018 dokonce obsadil všechny stupně vítězů. Kromě Filipa Mareše dopomohl Peugeot 208 R2 k vítězství i Janu Talašovi a Renému Dohnalovi.

V roce 2020 pak v České republice poprvé odstartoval nástupce modelu 208 R2, Peugeot 208 Rally4. Tento závodní speciál vychází stejně jako jeho předchůdce z modelu 208, tentokrál ale z jeho druhé generace. Na prodejní úspěch vozu 208 R2, který je nejprodávanějším vozem v historii divize Peugeot Sport, zatím nestačí, ale velmi rychle snižuje náskok svého předchůdce. Není bez zajímavosti, že se 208 Rally4 účastní soutěží nejen v Evropě, ale také v Latinské Americe.

Podle Mayeula Tyla, ředitele Peugeot Sport Racing Shop, stojí za úspěchem tohoto vozu u zákazníků hodnoty, které jsou základem DNA značky: „Výkon, spolehlivost a jízdní komfort. Jedná se o vůz s nízkými náklady na ujetý kilometr a velmi nízkými provozními náklady, což výrazně přispívá k jeho úspěchu u týmů a jezdců. Peugeot 208 Rally4 si zachoval výjimečné vlastnosti podvozku svého předchůdce a zároveň posunul výkon motoru a spolehlivost na novou úroveň. Peugeot 208 Rally4 se snadno ovládá a k dobrému výkonu nevyžaduje mnoho práce s nastavením. Má schopnost přesvědčit o svých kvalitách jak jezdce, tak i mechaniky či investory.“

Peugeot 208 Rally4 má nyní celosvětově 75% podíl na trhu a podle Françoise Walese, ředitele divize Peugeot Sport, představuje tento model a jeho úspěch velmi dobrý nástroj pro podporu image a prodejů sériového modelu Peugeot 208. Speciál 208 Rally4 je vynikajícím soutěžním nástrojem pro řadu zkušených ale i začínajících jezdců. Několika z nich umožnil dosáhnout nejvyšší mezinárodní úrovně a stal se referenčním měřítkem pro hledání nových talentů a budoucích šampionů.

Se stejným cílem zahájil Peugeot 208 Rally4 své působení i v České republice. I u nás s ním totiž mohou závodit jezdci, kteří zatím ve „velkém mistráku“ moc soutěží neodjeli, jako například Petr Štěpánek, tak i skuteční rallyoví matadoři jako Jaromír Tarabus. Českým fanouškům se Peugeot 208 Rally4 představil poprvé v červenci 2020 na shakedownu Rally Bohemia, za volantem seděl tehdejší úřadující mistr Peugeot Rally Cupu René Dohnal. Závodní premiéra pak proběhla o pár dní později na 40. Rally Příbram, kde Peugeot 208 Rally4 získal stříbro.

V loňském roce model 208 Rally4 s posádkou Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát kralovali českým dvoukolkám a suverénně získali prvenství. I v letošním roce se vůz 208 Rally4 v českém šampionátu drží na špici, o čemž svědčí například 50. Rally Bohemia, kde s tímto vozem David Štefan zvítězil v kategorii 2WD. Ovšem ani starší verze 208 R2 nijak zvlášť nezaostává, což dokázala, když na téže rallye v rukou Miroslava Číže skončila ve dvoukolkách druhá.

Peugeot 208 Rally4, stejně jako jeho předchůdce 208 R2, umějí nadchnout fanoušky rallye po celém světě. Na každé ze soutěží Peugeot Rally Cupu, 208 Rally Cupu či Stellantis Motorsport Rally Cupu, ale i na dalších podnicích, oba modely neustále reprezentují uznávané know-how divize Peugeot Sport a posilují celosvětové renomé značky Peugeot.