Chorvatská rallye: Rovanperä impozantně zvítězil

Kalle Rovanperä v napínavém dojezdu Rallye Chorvatsko vybojoval úžasné vítězství pro tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team. Potvrdil tak své vedení v žebříčku světového rallyového šampionátu FIA.

Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem po celý víkend předváděli skvělou formu, a to i přes nedostatek zkušeností s místními úseky kvůli loňské havárii v počáteční fázi tohoto podniku. Ten byl do kalendáře WRC zařazen teprve v roce 2021. Ani letos tedy nebyl pro jezdce světového šampionátu rutinním podnikem, při němž by mohli čerpat z četných zkušeností z minulých let.

Během pátečních jízd, doprovázených hustým deštěm, Rovanperä maximálně zužitkoval svoji pozici na čele vozů vyjíždějících na trať, a vyhrál tak celkem šest z osmi měřených úseků. Před nejbližšími rivaly si tak vytvořil více než minutový náskok. Většinu této rezervy ale ztratil hned v sobotu dopoledne, kdy jej potkal defekt pneumatiky. Do boje se vrátil vyhranou rychlostní zkouškou na závěr dne, kdy držel vedení bezmála 20 sekund před rozhodující částí soutěže.

Výkony si dokázal udržet i v prvním nedělním měřeném úseku, kdy své vedení navýšil o více než 10 sekund. S kartami však ještě zamíchalo počasí a náhlá průtrž mračen, která ovlivnila průběh předposlední rychlostní zkoušky. Rovanperä se dvěma pneumatikami do mokra a dvěma s tvrdou směsí byl na extrémně kluzkém povrchu znevýhodněn oproti jezdcům s měkkým obutím, a přepustil tak celkové vedení Ottu Tänakovi s náskokem pouhé 1,4 sekundy.

To bylo příslibem mimořádně napínavého závěru v Power Stage, kdy už na trati panovalo sucho a slunečné počasí – avšak se spoustou vytahaného bahna na trať, stejně jako tomu bylo při všech ostatních erzetách. Rovanperä opět s kombinací mokrého a tvrdého obutí předvedl pozoruhodnou jízdu, kdy Tänakovi nadělil 5,6 sekundy, respektive 21,8 sekundy dalšímu nejbližšímu soupeři, čímž si zajistil druhé vítězství v řadě a maximální bodový zisk. Po třech kolech se tak jeho vedení v šampionátu zvýšilo na 29 bodů. Pro jednadvacetiletého jezdce je to čtvrté vítězství ve WRC v rámci pouhých devíti podniků, a zároveň první vítězství na asfaltu.

Elfyn Evans se již v pátek dopoledne propadl o dvě minuty, kdy dva měřené úseky dojížděl s pneumatikou svlečenou z ráfku. Po dvou vyhraných úsecích dojel celkově pátý (a třetí v Power Stage), čímž získal několik důležitých bodů do světového šampionátu. Tým nyní vede v žebříčku značek o 42 bodů.

Esapekka Lappi většinu prvního dne ztratil kvůli střetu s velkým kamenem v úvodním měřeném úseku, což odneslo zavěšení kola. Po sobotním restartu pak Lappi v prvním podniku na asfaltu s vozem GR Yaris Rally1 předvedl pozoruhodné tempo, když v první nedělní erzetě vybojoval již čtvrté etapové vítězství víkendu. Tři posádky týmu Toyota Gazoo Racing si během podniku rozdělily celkem 14 vítězství v rámci 19 měřených úseků, čímž potvrdily silné postavení Toyoty GR Yaris Rally1, nasazené poprvé během sezóny 2022. Takamoto Katsuta, nadějný jezdec programu TGR WRC Challenge, dokončil podnik bezprostředně za Evansem na šestém místě, čímž získal cenné body pro tým TGR WRT Next Generation.

KONEČNÉ VÝSLEDKY, CHORVATSKÁ RALLYE 2022
1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) 2 hod 48 min 21,5 s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +4,3 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +2 min 21,0 s
4 Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +3 min 7,3 s
5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +3 min 46,0 s
6 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) +8 min 8,5 s
7 Yohan Rossel/Valentin Sarreaud (Citroën C3 Rally2) +10 min 1,0 s
8 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +11 min 1,2 s
9 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +11 min 11,9 s
10 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia Rally2 evo) +11 min 48,5 s
49 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota GR Yaris Rally1) +1 hod 21 min 31,7 s

Co bude následovat?
Portugalská rallye (19.-22. května) je prvním podnikem roku pořádaným na šotolině. Tento podnik, jehož výchozím bodem je město Matosinhos nedaleko města Porto na severu země, je znám především klasickými úseky na písčitých a kamenitých cestách.