Dakar míchá kartami, na Eco Race Tomeček vítězí

Zatímco Tomáš Tomeček s Tatrou ovládl další etapu Africa Eco Race, Aleš Loprais na Dakaru končí. Aby toho nebylo málo, Martin Prokop převrátil svou Toyotu Hilux přes střechu.

Další den náročných dálkových rallye přinesl hned několik dech beroucích okamžiků. V Africe se stále skvěle daří dvojici Tomeček – Lála, když se svou Tatrou česká posádka vybojovala etapové prvenství! Ztráta na třetí místo je však stále veliká (asi 45 minut).

Ale pojďme se podívat na Rallye Dakar, kde je to stále větší mela. Náš Martin Prokop si při svém premiérovém startu na Rallye Dakar vedl skvěle, ale první den maratonské etapy si boj o celkové dobré umístění značně zkomplikoval. Těsně před cílem prvního dne maratonské zkoušky (probíhá po dva dny) totiž otočil svou Toyotu Hilux dvakrát přes střechu a výrazně ji poničil.

„Udělal jsem chybu v jedné ze zatáček a spadl jsem do příkopu. Bohužel tam šlo hodně aut přede mnou a rozjezdili to tak, že jsem se neměl čeho chytit. Překulili jsme se dvakrát přes střechu. Auto je docela dost poničené,“ popsal Prokop. „Trvalo nám docela dlouho, než u nás někdo zastavil. Až Adam Malysz zastavil a hodil nás zpátky na kola. Rád bych mu za to poděkoval,“ pokračoval nováček na Rallye Dakar.

[the_ad_group id=“21″]

Komplikací pro Prokopa a jeho navigátora Jana Tománka je i to, že se jim havárie stala během maratónské etapy. Po dojetí do cíle rychlostní zkoušky tak odvezli svůj závodní speciál do parc fermé, aniž by mohli na autě udělat jakoukoliv opravu či změnu.

„Nesmíme opravovat a máme rozbité čelní sklo. Špatně z auta vidíme. Na to, jak to šlo jednoduše, jsme si to dost zkomplikovali. Budeme to mít těžké,“ dodal juniorský mistr světa v rallye, který i přes převrácení na střechu ztratil v  pouze 30 minut a 12 vteřin a skončil dvaatřicátý.

prokopDakar2016boudaBIGProkop následně dlouho sháněl čelní sklo a přijel s ním do servisu až po půlnoci. V maratonské etapě je však veškerá práce na vozidle pouze v rukou posádky. „Věděl jsem, že pro nás bude tato etapa složitá, protože jsme startovali třicátí druzí, takže jsme startovali v třiceti vteřinovém intervalu. Kluci před námi byli o něco pomalejší, takže jsme tušili, že je budeme dojíždět a že budeme mít problém s prachem. Problém nastal hned po startu. Asi po pěti kilometrech jsme dojeli první pomalejší auto, které jsme dokázali předjet, ale zanedlouho jsme dojeli další. A to jsme nedokázali předjet více než 140 kilometrů. Paradoxně jsme ho předjeli až v omezení, kdy jsem měl zařazenou jedničku. Hrozně nás to zdrželo,“ líčil Prokop následující boj.

„Pak už jsme drtili jednoho po druhém a prokousávali jsme se dopředu. Jediné, co nás trochu zpomalilo, byl sníh, protože jsme jeli ve výšce 4500 metrů nad mořem a přišla bouřka. Jenže jsme netušili, že ty blesky znamenají sníh a ne déšť. Tím, že jsme měli sériové čelní sklo, které nebylo vyhřívané, tak bylo úplně zamlžené. Nic jsme neviděli a museli jsme zpomalit. Když jsme začali klesat, začali jsme zase tahat a předjížděli jsme ostatní. Byl to velký boj a etapa byla hodně těžká, rozbitá. Hodně mi připomínala ty z WRC. Zvládli jsme ji a jsme v bivaku, kde můžou mechanici pracovat na autě a dát jej alespoň do takového stavu, abychom mohli pokračovat a opět bojovat o přední umístění,“ uzavírá český pilot.

Prokop s Románkem v další etapě vybojovali 18. místo a průběžně jim patří 16. pozice. Kategorii automobilů stále přesvědčivě dominují Peugeoty 2008 DKR. Za vítěznou posádkou Sébastien Loeb – Daniel Elena se s rozdílem pouhých 22 sekund umístila dvojice Carlos Sainz – Lucas Cruz. Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret dojeli tři minuty za nejlepším časem. Tyto posádky továrního týmu Peugeot Total rovněž drží prozatímní stupně vítězů v celkové klasifikaci.

V kategorii kamionů si skvěle vedl Kolomý s Tatrou, kterému patří 2. místo v etapě a průběžně je na pěkné páté příčce. Bohužel z bojů vypadl Aleš Loprais, který ve stanovený čas neodstartoval, když jej zdrželo odstraňování technických potíží.

Tomáš Vrátný s Tatrou se v pátém měřeném úseku Rallye Dakar 2016 také potýkal s technickými problémy. V jednom z řečišť urazil vzduchovou hadici, kterou se svou posádkou následně opravil, avšak ztratil více než čtyřicet minut. V cíli se před ním umístili oba týmoví kolegové Artur Ardavičus i hendikepovaný andorrský pilot Albert Llovera, jemuž v etapě patřilo pěkné 26. místo. Vrátný dojel hned za ním.

Mohlo by vás zajímat

Nový Racing Life stahujte ZDARMA
Nový Racing Life stahujte ZDARMA
Africa Eco Race: Tomeček v etapě druhý
Africa Eco Race: Tomeček v etapě druhý
Dakar: Peugeot 2008 DKR vyhrál další etapu
Dakar: Peugeot 2008 DKR vyhrál další etapu