Ferrari opět ovládlo Le Mans, snadné to ale nebylo

Letošní vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans byl nečekaně vyrovnaný. Na start se postavil rekordní počet vozů královské třídy Hypercar, mezi něž patřilo i několik nováčků, včetně továrních týmů BMW a Lamborghini, na jejichž výkony byli fanoušci natěšení – ne každý ale měl důvod k radosti.

Letošní ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans ozdobil start hned 23 hypercarů. Šlo o speciály značek Cadillac, Porsche, Ferrari, Toyota, Isotta, Alpine, Peugeot, Lamborghini a BMW. A to není jediné zajímavé číslo letošního ročníku: po 24 hodinách bojů na trati totiž dojelo do cíle bez ztráty jediného kola hned 9 těchto speciálů!

Jistě, jeden okruh zde má přes 13,6 kilometru, ale i tak je devět vozů v jednom kole po čtyřiadvacetihodinách závodění fantazie, potvrzující vyrovnanost startujících. Zejména první čtyři posádky byly tak blízko, že do konečného pořadí v nemalé míře promlouvalo i štěstí – ale i to patří k motorsportu. Z vítězství se nakonec radovala posádka Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco, Miguel Molina továrního Ferrari 499P se startovním číslem 50. Za 24 hodin tento vůz stejně jako dalších 8 speciálů ujel 311 kol.

Druhé místo se ztrátou 14 sekund vybojovala Toyota GR010 Hybrid továrního týmu Toyota Gazoo Racing. Třetí příčka patří dalšímu továrnímu Ferrari 499P, tentokrát se startovním číslem 51 (ztráta na vítěze přes 36 sekund). Čtvrté místo bralo Porsche 963 týmu Porsche Penske Motorsport se startovním číslem 6 (ztráta na vítěze téměř 38 sekund). Následovala Toyota, Porsche, Cadillac a další.

Toyota (vpředu) nedala Ferrari nic zadarmo a ještě pár kol před koncem závodu nebylo rozhodnuto

Jak zde již padlo, do jednoho kola se nakonec vešlo 9 speciálů, desáté Lamborghini SC63 mělo v cíli ztrátu dvou kol. Druhé tovární Lamborghini dokončilo na 13. místě. To ale není taková katastrofa, jako v případě továrních speciálů Peugeot 9X8 na 11. a 12. příčce – po většinu závodu se peugeoty pohybovaly u konce druhé desítky. Na domácí půdě se tedy nijak nepředvedly a fanouškům značky se lvem ve znaku nezbývá než vzpomínat na úspěchy svého týmu pod vedením Bruna Famina, který tovární tým opustil v roce 2019, kdy odešel do FIA. Současné vedení Peugeot Sportu, ředitel Jean-Marc Finot a technický ředitel Olivier Jansonnie prostě nic nepředvedli – jediné co jim funguje jsou značkové poháry Peugeot 208 Rally Cup a s tím související vozy Peugeot 208 Rally4, které ale zdědili po předchozím vedení Peugeot Sportu.

A pochválit nemůžeme ani BMW, byť zde je na místě říci, že na rozdíl od Peugeotu šlo o první start BMW M Hybrid V8 ve třídě Hypercar na Le Mans. Od počátku ale bylo jasně vidět, že bavoráky konkurentům vůbec, ale vůbec nestíhají. Jeden vůz nedokončil po kontaktu s Ferrari 499P, které zrovna pilotoval Polák Robert Kubica – BMW odlétlo do bariéry, což znamenalo pro tento vůz konec a Kubica vyfasoval trest 30 sekund Stop and Go. Ani Ferrari posádky Kubica, Shwartzman, Ye cíl nakonec nevidělo. Druhé BMW M Hybrid V8 bylo nakonec klasifikováno jako 47. tedy úplně poslední.

Vítězství chutná sladce, zejména po čtyřiadvacetihodinové bitvě!

Letošní ročník 24 hodin Le Mans je tedy již minulostí. Přinesl napínavý boj o vítězství až do samého konce závodu, velice vyrovnanou špičku závodního pole, ale i některá zklamání. Závod se navíc započítává do mistrovství světa vytrvalostních závodů na okruzích WEC, což znamená zejména pro tým z Maranella cenný bodový příděl. Doufejme, že příští rok zaberou i ty týmy, kterým to letos zrovna moc nejelo a další ročník 24 hodin Le Mans tak bude ještě zajímavější.