Poslední letošní závod završil program týmu Peugeot TotalEnergies pro rok 2022

Tým Peugeot TotalEnergies o uplynulém víkendu uzavřel svůj program tří závodů v rámci příprav na oficiální vstup do mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech v roce 2023. Na konci závodu 8 hodin Bahrajnu dojel vůz Peugeot 9X8 č. 94 na čtvrtém místě a vůz č. 93, který startoval z první řady, zajel nejrychlejší kolo závodu. Tyto povzbudivé výsledky, a především cenné informace a poznatky do budoucna technický tým a jezdci využijí během přípravy na nadcházející závodní sezónu.

Závěrečný podnik mistrovství světa 2022 ve vytrvalostních závodech, závod 8 hodin Bahrajnu, definitivně rozhodl o vítězích letošní sezóny. Samotný závod vyhrál vůz týmu Toyota Gazoo Racing za jehož volantem se střídali jezdci Conway, Kobayashi a Lopez (druhé místo brala taktéž Toyota a třetí tým Alpine Elf). Právě v Bahrainu druhá z toyot si připsala celkové vítězství v šampionátu, když tento speciál třídy Hypercar vodili po tratích jezdci Buemi, Hartley a Hirakawa. Tým Peugeot TotalEnergies vítězům poblahopřál, s tím, že doufá, že se k nim brzy připojí. K dosažení tohoto cíle mají pomoci i informace, které tým během třetího vystoupení vozu Peugeot 9X8 nashromáždil, a zkušenosti, které šestice jezdců v Bahrajnu získala, což bylo hlavním cílem přípravného programu 2022.

Plán týmu byl ambiciózní a zahrnoval nejen několik testování, z nichž první proběhlo v lednu, ale také účast ve třech závodech, které jsou nezbytné, protože skutečné závody nemůže nic nahradit. Mise byla splněna a na základě získaných poznatků může tým postoupit do dalších fází. V následujících týdnech jej čeká práce v Satory a testy na okruhu. S každým testem a každým závodem se tým Peugeot TotalEnergies posouval významně vpřed a ověřoval si svá technická rozhodnutí i organizaci celého týmu. Rychle se blížící šampionát v roce 2023 má v kalendáři sedm závodů včetně 24hodin Le Mans, jubilejního stého ročníku s neuvěřitelným startovním polem.

Průběh 8hodinového závodu v Bahrajnu
Samotný závod zahájil v sobotu 12. listopadu ve 14 hodin místního času prezident FIA Mohammed Ben Sulayem. Vůz Peugeot č. 93 startoval z první řady, Peugeot č. 94 z druhé, přičemž teplota vzduchu dosahovala 35°C, teplota trati přesahovala 40°C a vlhkost vzduchu se pohybovala mezi 20 a 50 procenty. Okruh Sachír je známý svou náročností a vysokou zátěží na pneumatiky. Pro osmihodinové klání, kterého se účastnilo celkem 37 vozů, je klíčové přesné řízení a spolehlivost.

Počáteční strategie byla následující: ve voze Peugeot 9X8 s číslem 93 se jezdci budou střídat po dvou stintech v tomto pořadí: Paul Di Resta, Jean-Eric Vergne, poté Mikkel Jensen, a nakonec Paul Di Resta, který osmihodinový závod dokončí. S vozem číslo 94 odstartuje Gustavo Menezes, poté přijdou na řadu Nico Müller, Loïc Duval a nakonec opět Gustavo Menezes. Zvláštní pozornost bude věnována pneumatikám. Na rozdíl od jiných tratí může opotřebení pneumatik vyžadovat výměnu celé sady nebo jen dvou pneumatik na levé straně.

Vůz č. 93 si v rukou Paula di Resty, který odstartoval z první řady, udržel svou pozici a první stint absolvoval v podobném tempu jako vedoucí jezdec závodu. Vůz s číslem 94 odstartoval opatrněji a během první zastávky v boxech se změnila strategie pneumatik, aby získal lepší rytmus. „Zvolená volba pneumatik nebyla optimální,“ uvedl Gustavo Menezes. „Při mém druhém startu jsme provedli několik změn. Chování a tempo vozu bylo mnohem lepší.“

Necelé dvě hodiny před koncem, kdy se vůz č. 93 držel v první trojce, se objevil problém s řazením, ale Paulu Di Restovi se podařilo vůz dostat zpět do boxů. „Věděli jsme, že tento závod může být obtížný,“ analyzoval Paul di Resta. „Ukázalo se to jako problém, ale vůz předvedl dobré tempo.“ Řízení převzal Jean-Eric Vergne a zajel nejrychlejší kolo závodu 1:49.709. Poprvé! Něco málo přes dvě hodiny před koncem však musel Peugeot 9X8 řízený Mikkelem Jensenem odstoupit kvůli poruše převodovky, a to ještě před závěrečným stintem Paula di Resty.

V polovině závodu předal Nico Müller, který absolvoval svůj první dvojitý stint v druhém voze týmu Peugeot TotalEnergies, řízení Loïcu Duvalovi. Francouzský jezdec se musel předčasně vrátit do boxů kvůli výměně palivového čerpadla. I když umístění na stupních vítězů již nepřipadalo v úvahu, oba vozy 9X8 prokázaly svůj potenciál a zajely časy srovnatelné s nejrychlejšími vozy. Vůz č. 94 nakonec dokončil závod na 4. místě.

Po těchto 3 závodech v celkové délce 20 hodin a více než 5100 kilometrů v závodním tempu uzavírá tým Peugeot TotalEnergies svůj testovací program. Od Monzy se vozy neustále zlepšují a žádný problém nezůstal nevyřešen. Model 9X8 závodil na třech různých typech okruhů, setkal se s různými scénáři včetně neutralizace závodu i různými povětrnostními podmínkami a závody absolvoval jak ve dne, tak v noci.

Příštím závodem týmu Peugeot TotalEnergies tak bude 17. března 2023 závod 1000 mil Sebringu na Floridě, kterým se otevře nová sezóna vytrvalostních závodů FIA WEC 2023.