Švédskou rallye ovládl Tänak s Fordem, Toyota brala 4. a 5. místo

Toyota Gazoo Racing World Rally Team i po Švédské rallye, která je druhým kolem sezóny světového rallyového šampionátu FIA, vede v hodnocení značek. Pódiové umístění tentokrát Toyotě uniklo.

Kalle Rovanperä po velmi tvrdém souboji až do poslední rychlostní zkoušky dojel jako čtvrtý s odstupem pouhých 5,1 sekundy za třetím v pořadí. V pátek vyjížděl na trať jako první, což není vůbec dobrá pozice, protože první jezdci čistí trať. Nicméně Rovanperä dokázal počáteční ztrátu rychle stáhnout a do posledního dne závodu nastupoval jen s odstupem 3,8 sekundy za pódiovým umístěním.

Tuto ztrátu zmenšil dokonce až na 1,1 sekundy díky vyhrané rychlostní zkoušce na úvod nedělní části, avšak Thierry Neuville z konkurenčního týmu Hyundai hned v dalším měřeném úseku zareagoval a své místo si udržel. Díky třem bonusovým bodům za třetí nejlepší čas v závěrečné Power Stage si Rovanperä udržel druhé místo v hodnocení šampionátu jezdců s odstupem pouhých tří bodů za leaderem Ottem Tänakem (M-Sport Ford).

Dalším z jezdců Toyoty byl na pátém místě Elfyn Evans, jehož snahou po celý průběh rallye bylo získat vyšší jistotu za volantem za zrádných podmínek tohoto podniku. Největším Evansovým úspěchem se stal druhý nejlepší čas v Power Stage, pouze 0,6 sekundy za nejrychlejším jezdcem (o 0,015 sekundy lepší než Rovanperä), díky čemuž si Elfans udržel čtvrté místo v celkovém hodnocení šampionátu. S ohledem na bonusové body z Power Stage zůstává TGR-WRT na čele mistrovství značek s náskokem 14 bodů.

Švédská rallye byla premiérou pro Takamota Katsutu jedoucího v sestavě tří nasazených vozů továrního týmu Toyoty. Japonský jezdec předvedl pozoruhodný výkon zejména v pátek dopoledne, kdy se zúčastnil boje o vedení a vyhrál rychlostní zkoušku. Odpoledne pak Katsutovi vystavilo stopku převrácení vozu po najetí do sněhových závějí lemujících trať.

Nicméně Katsuta v sobotu opět vyjel v rámci pravidel pro restart, aby získal další cenné zkušenosti s čištěním tratě pokryté sněhem. Ve fázi, kdy již nebojoval o bodové umístění, byl v neděli ještě před poslední rychlostní zkouškou nucen odstoupit kvůli problému, který zaznamenal v předchozím měřeném úseku. Švédskou rallye tak nedokončil ani v rámci pravidla Superrally, umožňujícího restart v dalším dni bez možnosti klasifikace v celkovém pořadí soutěže.

Ještě dodejme, že Toyota o uplynulém víkendu zaznamenala jeden významný počin, když se Lorenzo Bertelli stal prvním soukromým jezdcem soutěžícím za volantem vozu GR Yaris Rally1 Hybrid. Italský pilot, který si získal pozornost svým nadšením již při předchozích občasných startech na WRC, si pochvaloval zážitky s vozem v jednom ze svých oblíbených podniků. Všechny měřené úseky zdárně dokončil a dosáhl 14. místa v celkovém pořadí.

KONEČNÉ VÝSLEDKY, ŠVÉDSKÁ RALLYE
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 2 hod 25 min 54,5 s
2 Craig Breen/James Fulton (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +18,7 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +20,0 s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +25,1 s
5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +1 min 24,0 s
6 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5 min 59,0 s
7 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7 min 42,4 s
8 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +7 min 48,1 s
9 Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen (Volkswagen Polo GTI R5) +8 min 30,4 s
10 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 3,2 s

Co bude následovat?
WRC se poprvé od roku 2020 vrací na Rallye Mexiko ve dnech 16.-19. března 2023. V prvním podniku této sezóny na šotolinovém povrchu můžeme očekávat teploty dosahující 30°C. Dalším významným faktorem bude velká nadmořská výška, kdy vozy v nejvyšším bodu tratě vystoupají až do 2747 metrů.