Toyota po ovládnutí Power Stage vítězí v poháru konstruktérů

Rallyový soutěžní tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team si díky úspěšnému finále v Chilské rallye pojistil vítězství v letošní soutěži o pohár konstruktérů a současně další čistou sérii mistrovských titulů ve světovém rallyovém šampionátu FIA 2023.

Elfyn Evans poslední den podniku díky celkovému třetímu místu vybojoval pódium, těsně před týmovými kolegy Kallem Rovanperou a Takamotem Katsutou. Když k tomu připočteme první a druhé místo v závěrečné Power Stage (pro Rovanperu, resp. Evanse) s maximálním přídělem bonusových bodů pro tým, již dvě kola před koncem sezóny je jisté, že Toyota získá pohár konstruktérů. Tým Toyota Gazoo Racing tak od svého vzniku získává pohár již počtvrté, dokonce tři roky za sebou. Od roku 1993 pak Toyota první místo mezi značkami vybojovala již posedmé.

Tým má nyní navíc jisté, že popáté za sebou získá mistrovský titul v hodnocení jezdců. Rovanperä a Evans (společně s navigátory Jonnem Halttunenem, resp. Scottem Martinem) svojí mistrovskou jízdou v Power Stage zajistili, že letošní tituly mohou připadnout pouze jim. Rovanperä a Halttunen vedou před Evansem a Martinem o 31 bodů. V posledních dvou letošních podnicích se bude rozdělovat celkem ještě 60 bodů.

Návrat do Chile poprvé od roku 2019 rozhodně nebyl přímočarý – týmy a jezdci se museli vyrovnat nejen s velkým počtem nových tratí, ale i poněkud odlišnými podmínkami, neboť podnik se nyní pořádal na podzim, nikoli na jaře jako obvykle. Evans se zpočátku pohyboval mezi jezdci s nadějí na vítězství, ale kvůli extrémně drsným povrchům cest v sobotním programu zaznamenal nečekaně vysoké opotřebení pneumatik, což postihlo i jeho týmové kolegy. Nepolevoval však v úsilí o pódiové umístění, a nakonec za to byl i odměněn.

Rovanperä ztratil v pátek více času kvůli své startovní pozici a z toho plynoucího čištění trati, která byla mnohem sušší a prašnější než před čtyřmi lety. Dokázal se však opět odrazit, a to přesně v den svých 23. narozenin, kdy vyhrál šestou Power Stage v této sezóně, a nakonec tak ze svého předchozího náskoku popustil Evansovi pouhé dva body. Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem svojí jízdou zajistili, aby na konci náročného soutěžního víkendu všechny tři týmové vozy dojely mezi prvními pěti.

Konečné výsledky
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 3 hod 06 min 38,1 s
2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +42,1 s
3 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +1 min 06,9 s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +2 min 11,0 s
5 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +4 min 41,5 s
6 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8 min 18,5 s
7 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +8 min 44,3 s
8 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 20,6 s
9 Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +9 min 53,9 s
10 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10 min 08,2 s

Co bude následovat?
Předposledním kolem letošní sezóny (26.–29. října) je zbrusu nový podnik v kalendáři WRC: Středoevropská rallye, pořádaná na náročných asfaltových úsecích v České republice, Německu a Rakousku.