Toyota vybojovala páté vítězství v závodu 24 hodin Le Mans

Tým Toyota Gazoo Racing v 90. ročníku závodu 24 hodin Le Mans vybojoval vítězství a svoji sbírku úspěchů na legendárním okruhu La Sarthe tak rozšířil na pět triumfů v řadě.

Toyota v letošním ročníku 24 hodin Le Mans neměla ve své třídě Hypercar H konkurenci a vítězství se tak stalo povinností. Tým tuto povinnost splnil, když Toyoty GR019 Hybrid obsadily první a druhé místo (oba vozy za 24 hodiny ujely 380 kol), třetí příčku pak vybojoval vůz Glickenhaus 007 LMH týmu Glickenhaus Racing se ztrátou 5 kol.

Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa zajeli s vozem GR010 Hybrid č.8 úžasný závod, když před odmávnutím šachovnicovým praporkem před davem nadšených fanoušků absolvovali celkem 380 okruhů. K již čtvrtému zisku prvního a druhého místa v Le Mans přispěli loňští vítězové Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem GR010 Hybrid č.7, kteří projeli cílem s odstupem pouhých 2 min 1,222 s za vítězem.

Sébastienovo čtvrté vítězství znamená nový vítězný rekord mezi švýcarskými jezdci, zatímco Brendon se třetím titulem se stává nejúspěšnějším novozélandským jezdcem v Le Mans. Ryo s prvním vítězstvím při své třetí účasti v Le Mans (a první s týmem Toyota Gazoo Racing) se stal pátým japonským jezdcem, který se postavil na nejvyšší stupínek vítězů. Dvojice vozů GR010 Hybrid Hypercar sváděla těsný souboj na čele závodu, kdy si postupně několikrát vyměnila pozici ve vedení s tím, jak závod měnil tempo vlivem dopravy na okruhu, pomalých zón a vývoje stavu trati.

Tento souboj trval celkem 16 hodin, kdy oba vozy většinou dělilo pouze několik sekund. Ráz závodu se však podstatným způsobem změnil v 256. kole, kdy José s vozem č.7 jedoucím na čele závodu musel zajet k okraji trati kvůli závadě na předním motoru. José resetoval systém a dokázal se vrátit do boxů, kde problém vyřešilo několik opakovaných resetů, a tak sedmička mohla pokračovat standardním soutěžním tempem, i když téměř kolo za novým leaderem, Brendonem s vozem GR010 Hybrid č.8.

Uvedený odstup pro posádku sedmičky ukázal jako příliš velký, přestože José v poslední půlhodině závodu dokázal zajet vůbec nejrychlejší kolo. Tento výsledek znamená dvojnásobný bodový zisk do světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2022, kdy Toyota Gazoo Racing po třech závodech vystoupala na vrchol žebříčku značek, 22 bodů před týmem Alpine. Šampionát jezdců je stále velmi otevřený, neboť posádku osmičky dělí pouhé tři body od vedoucí trojice jezdců týmu Alpine (odstup vozu č.7 za vítězem činí 20 bodů).

Nyní se pozornost soustředí na boje o mistrovské tituly v závodu 6 hodin v Monze, který se pořádá 10. července, tedy již za čtyři týdny.