4o let od pokoření Monte Carla

28. ledna tomu bylo rovných 40 let od doby, kdy dvojice továrních vozů Škoda 130 RS ovládla svou třídu na věhlasné Rallye Monte Carlo.

Před čtyřiceti lety obsadily dvě tovární Škody 130 RS první dvě místa ve třídě do 1300 ccm na Rallye Monte Carlo. Vítězství tehdy brala posádka Václav Blahna/Lubislav Hlávka, druhé místo ve třídě se stejným vozem získali Milan Zapadlo s Jiřím Motalem. Předchůdce současného speciálu Škoda Fabia R5 tak napsal jednu z nejslavnějších kapitol sto šestnáct let dlouhé tradice úspěšného angažmá značky Škoda v motoristickém sportu.

Škoda 130 RS patřila v letech 1975 – 1983 k nejúspěšnějším závodním vozům. Čtyřválcový motor dával výkon až 103 kW, tedy 140 koní, což je na třináctistovku velice dobrá hodnota. K technickým zajímavostem patřily dvojité karburátory Weber, osmikanálová hlava válců nebo mazání se suchou klikovou skříní.

[the_ad_group id=“21″]

Zhruba čtyři metry dlouhé kupé vážilo pouhých 720 kg. Střecha, kapota a vnější panely dveří byly vyrobeny z hliníkové slitiny, zatímco blatníky a kryt motoru byly ze sklolaminátu. Posádku chránil rám z ocelových trubek.

Šlo tedy o plnohodnotný závodní speciál s pohonem zadních kol. Škoda 130 RS se ve své době stala ikonou, sklízející úspěchy jak na tratích rallye, tak na okruzích. Nesmazatelně se tak zapsala do historie motoristického sportu.

Mohlo by vás zajímat

Porsche slaví úspěch na sněhu a ledu
Porsche slaví úspěch na sněhu a ledu
Výsledky Rallye Monte Carlo 2017
Výsledky Rallye Monte Carlo 2017
Česká rallye má nový pohár!
Česká rallye má nový pohár!