Rostou prodeje ojetých dodávek, často se předělávají na obytňáky

Za prvních sedm měsíců letošního roku se na českém trhu prodalo 491 181 ojetých automobilů, meziročně o jedno a půl procenta méně. Pokles se ale netýká dodávek a velkých vícemístných aut. V tomto segmentu se na sekundárním trhu prodalo od začátku roku již 41 236 aut, meziročně o 6,3 procenta více. Některé z dodávek přitom následně majitelé předělávají na obytné vozy, které lze využít jak na dovolenou, tak například jako doprovod a zázemí při závodech.

Prodeje ojetých užitkových vozidel rostou. Důvodem je vyšší zájmem podnikatelů a firem, kteří tím značně optimalizují své náklady, ale i zájem privátní klientely, která tyto vozy mnohdy předělává na praktické „obytňáky“. Vyplynulo to dat trhu, která zpracovali analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Zatímco český sekundární trh v globálu meziročně o jeden a půl procenta poklesl, prodeje vícemístných aut, dodávek a pick-upů naopak vzrostly o 6,3 procenta. Důvodem je především změna přístupu podnikatelských subjektů a firem. Ještě před pár lety bylo pro mnohé z nich nemyslitelné řešit mobilitu na sekundárním trhu. Zdražování a výkyvy v poptávce způsobené nejprve pandemií a následně například válkou na Ukrajině vedla ale k větší snaze optimalizovat náklady. Nové vozy zdražují daleko vyšším tempem než ojeté nebo zánovní, které jsou stále ještě k dispozici za dostupné ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Cena hraje při nákupu automobilu zásadní roli. Ideální alternativou k novým jsou pak zánovní nebo běžné ojeté vozy. Velké dodávky a vícemístné vozy se na sekundárním trhu prodávají v průměru za 273 771 korun, dvanáct let staré a na tachometru mývají průměrně přes dvě stě tisíc kilometrů. „Takovéto velké vozy bývají logicky daleko více ojeté než běžná auta, která mají v průměru na tachometru o čtyřicet až čtyřicet pět tisíc kilometrů méně. Musíme si ale uvědomit, že výrobci je vyrábějí s tím, že se s nimi daleko více najezdí. Proto vydrží v provozu daleko déle a dají se pořídit za výrazně nižší ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Nejprodávanějším automobilem v tomto segmentu je Volkswagen Transporter, o který je zájem jak v podobě dodávky, tak ve vícemístném provedení. Ojetý se v průměru prodává čtrnáct let starý, s téměř 250 tisíci kilometry na tachometru a cenou 238 306 korun. Cena nového přitom začíná na téměř 850 tisících v případě krátké dodávky a na více než milionu v případě vícemístné verze. V nejluxusnější výbavě se ale jeho cena může vyšplhat i přes dva miliony.

„Nejen pro podnikatele tak jde o velkou úsporu, pokud místo nového vozu zvolí ojetý. Nové vozy ztrácejí nejvíce hodnoty v prvních letech provozu, a to až čtyřicet pět procent jen za první rok. U zánovního a ještě více u ojetého vozu je tato ztráta již z velké části absorbována, takže jeho hodnota se již tak rychle nemění. Výhodou sekundárního trhu je také okamžitá dostupnost a větší výběr, což umožňuje najít vozidlo přesně podle vašich potřeb a požadavků. Jen u nás v Áčkách aktuálně nabízíme na 160 velkých vícemístných aut, 280 dodávek a na 290 pick-upů. Navíc může zákazník získat za nižší cenu lepší výbavu a ušetří i na pojištění,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Na zvyšující se poptávku AAA AUTO reagovalo začátkem roku otevřením prvního centra užitkových vozů v Klíčanech u Prahy. Letos AURES Holdings prodal jen v České republice 2700 těchto aut, meziročně o 17,4 procenta více.

Oblíbeným trendem v posledních letech je úprava dodávky na obytný vůz. Pokud se pro tuto změnu rozhodnete, měli byste si to opravdu pečlivě naplánovat a dát si pozor i na dodržení legislativních požadavků. Je důležité si předem promyslet uspořádání interiéru, izolaci, elektroinstalaci, rozvody vody a plynu (pokud budou potřeba), a také způsob větrání a vytápění. „Po dokončení přestavby je nutné nechat dodávku zapsat jako obytné vozidlo u příslušného úřadu a zajistit si také potřebné revize elektroinstalace a rozvodů plynu a vody,“ dodává Petr Vaněček.

Nejprodávanější velké vícemístné vozy, dodávky a pick-upy na českém trhu v letošním roce

Pořadí Dodávky Vícemístné vozy Pick-upy
1. VW Transporter Volkswagen Multivan VW Caddy
2. Ford Transit Ford TourneoCustom Citroen Berlingo
3. Peugeot Boxer Volkswagen Caravelle Skoda Felicia
4. Fiat Ducato Ford Transit Custom Ford Ranger
5. Renault Master Mercedes Viano Fiat Doblo
6. Ford Transit Peugeot Traveller Peugeot Partner
7. Mercedes Sprinter Citroen SpaceTourer Toyota Hilux
8. Iveco Daily Hyundai H-1 Tour Nissan Navara
9. Citroen Jumper Toyota ProAceVerso VW Amarok
10. Renault Trafic Renault Trafic Opel Combo