Sosnová nabídla skvělou podívanou
Uplynulá neděle na autodromu v Sosnové u České Lípy byla věnována Jarnímu Setkání mistrů. Programem dne bylo Dakar Setkáním, při němž se na trati i v zázemí divákům představily ty nejsilnější české dakarské týmy.
Pořadatelé v Sosnové připravili na letošní rok atraktivní trať s mnoha skoky a s off-roadovými prvky, což jezdci i diváci jednoznačně kladně ocenili. Už během tréninkových jízd v sobotu odpoledne bylo jasné, že se v neděli na autodromu budou dít velké věci.
Sobotní odpoledne bylo věnováno pietní vzpomínce na Ing. Radka Fencla u nově odhaleného pomníčku v Sosnové, kde tento dakarský závodník a konstruktér v roce 2001 tragicky zahynul při automobilové nehodě. V sobotu večer se ještě špičkoví dakarští závodníci sešli na besedě s diváky v kulturním domě v České Lípě a všichni s napětím očekávali neděli.
Úderem deváté hodiny se na příjezdových komunikacích na autodrom v Sosnové začaly tvořit dlouhé kolony s automobily diváků, které věštily dobrou návštěvnost. Účastníci Dakar Setkání v každé ze svých jízd předváděli, že Dakar je skutečnou královnou motoristického sportu, a že to není sport pro žádná ořezávátka. Desetitunové kamiony se v rukou zkušených závodníků změnily v lehce ovladatelné stroje, které předváděly mnohametrové skoky a smyky.
[the_ad_group id=“21″]
Tuto show doplnili závodníci na motorce a v off-roadovém automobilu Hummer H3 a tribuny zaplněné diváky jásaly. Roudnický tým Tatra Buggyra Racing přivezl do Sosnové dvě dakarské Tatry, za jejichž volanty se představili David Vršecký a Martin Kolomý. Druhý jmenovaný si od diváků a pořadatelů vysloužil ocenění v podobě volantu za nejatraktivnější jízdu, kdy jeho speciál Tatra Buggyra byl všemi čtyřmi koly na zemi jen málokdy, jezdil smykem i v místech, kde to nelze, rozrážel pneumatiky, jak to jen šlo, a zvukovým i vizuálním efektem přiváděl tribuny diváků do varu a pořadatele k lehkému šílenství.
David Vršecký divákům předvedl obratnost a rychlost okruhové Buggyry BigBoy, jejíž show doprovodili drifteři. Skvělou akci předvedli i oba jezdci týmu KM Racing, Martin Macík i Vlastimil Vildman s vozy LIAZ, které driftovaly a skákaly, jako kdyby to ani nebyly kamiony s hmotností přes deset tun.
Svým nasazením se rozhodně nenechal zahanbit ani Robert Randýsek s kamionem MAN, který dokazoval, že k maximálnímu nasazení a k atraktivnímu výkonu stačí mnohdy méně, než ten nejvýkonnější kamion. Vše doplnila historická LIAZka se startovním číslem 627, která s přítomným Jiřím Moskalem v roce 1985 zdolala slavnou Rallye Paříž Dakar.
Posádka Hummeru H3 Tomáš Ouředníček – Pavel Vaculík ukazovala neskutečnou obratnost tohoto speciálu a motocyklista Lukáš Kvapil s dakarskou motorkou předváděl, jak se dokáže proplétat mezi kamiony. Ondřej Klymčiw, který je po těžkém pádu na Dakaru aktuálně o berlích, bavil diváky při besedě i autogramiádě, kam za ním i ostatními dakaristy přišly stovky fanoušků a fronta nebrala konce.
Příjemným překvapením pro diváky byla účast legendy světového motorsportu, kterým byl Markku Alén, jenž se do Sosnové vrátil, a zúčastnil se autogramiády. Druhý ročník Dakar Setkání se tak rozhodně povedl.
Dakar Setkání v Sosnové velmi dobře doplňován programem Jarního Setkání mistrů, kde se potkávají ti nejlepší z amatérských závodníků. Diváci na vlastní oči viděli, že amatérský závodník neznamená pomalý závodník a na trati autodromu se bylo stále na co dívat.
Ve finálových jízdách slavili úspěchy tito jezdci: Ve třídě 2WD do 1600ccm se z vítězství radoval Maximilian Hönig s Toyotou Yaris, který ve finále zdolal Leoše Hradila s historickou Škodou 1000MB. Hradila ve finále bohužel postihl defekt. Třetí místo patřilo Martinu Kdérovi se Škodou 120S.
Ve třídě 2WD nad 1600ccm se z vítězství radoval Petr Starý s vozem Honda Civic Type-R před Dominikem Jechem s Mini Cooper S JCW a třetím Jindřichem Majerem s BMW 325i. V nejsilnější kategorii čtyřkolek zvítězil motoristický talent Petr Semerád s Mitsubishi Lancer EVO IX, když ve finálové jízdě zradila technika Tomáše Hrazdíru s Mitsubishi Lancer EVO VI. Třetí místo patřilo Jiřímu Kratochvílovi s Mitsubishi EVO X.