Tůma se chce „proveslovat“ do dakarské TOP10
Jezdec čtyřkolky Zdeněk Tůma dokázal v minulosti zdolat všechny nástrahy legendární dálkové soutěže Rallye Dakar a dovezl svůj stroj až do cílové destinace. Stejné plány má zkušený závodník v barvách týmu BARTH Racing i letos.
„Mým cílem je Top10,“ prohlašuje odhodlaně Tůma. Svého zatím nejlepšího dakarského umístění dosáhl letos v lednu. Zdeněk Tůma totiž hned při své premiéře za řídítky quadu překvapil skvělým 12. místem. Do jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar, který povede přes Peru, Bolívii a Argentinu, odstartuje na speciálu Yamaha RR 700.
Kategorie čtyřkolek je letos hlavní zbraní BARTH Racingu. Ve dvojici Josef Macháček a Zdeněk Tůma totiž veze do Jižní Ameriky hned dva adepty na Top10. „Pokud budeme mít závodnické štěstí, které k tomu samozřejmě patří, pak je takový výsledek reálný,“ souhlasí pětačtyřicetiletý Tůma.
[the_ad_group id=“21″]
Výhodou je podle něj i to, že jsou s pětinásobným šampionem Macháčkem přátelé a dovedou si pomoci. „To z nás dělá silnou dvojku, i když stylem závodění jsme trošku odlišní. Pepa je dravec, já naopak dávám pozor hlavně na navigaci. Dojet oba v první desítce, to by byla každopádně bomba.“
Podobně jako další týmový parťák David Pabiška (motocykl) zařadil i Zdeněk Tůma do přípravy originální prvek: sílu nabírá na veslařském trenažéru. „Člověk si řekne, že když se jede na čtyřkolce, tak se pořád sedí. To je ale omyl, naopak se hodně stojí a ruce se zády dostávají pořádně zabrat. Veslování proto vidím jako skvělou možnost zpevnit nejnamáhanější partie,“ vysvětluje s tím, že samozřejmě nezapomíná ani na klasickou posilovnu, a v případě rozumného počasí vyráží do terénu na čtyřkolce.
„Čekají nás celkem čtyři maratonské etapy, týden v poušti a hory. Tělo dostane dost zabrat, během samotného závodu se navíc člověk moc nevyspí. Proto nechci nic podcenit,“ vysvětluje Tůma.
Jeho strategie pro nadcházející dakarskou pouť je jednoduchá: „První týden v dunách to bude těžké na navigaci – kdo bude míň bloudit, míň ztratí. Zároveň bude třeba udržet nějaké tempo a jet přitom s rozumem. Jakmile se vyjede z písku a začnou kamenité cesty, tak se začne i víc závodit.“
Za svého největšího soupeře Tůma považuje posledního šampiona, Rusa Sergeje Karjakina. „Favoritem bude i letos. Vloni doslova letěl a všem nám ujel,“ přiznává a s úsměvem zakončuje: „V soutěži čtyřkolek jsme čtyři Češi. Takže když už nic, alespoň bych mezi nimi nerad skončil poslední.“