Vedoucí jezdec WRC2 Andreas Mikkelsen je připraven na finskou Arctic Rally

Arctic Rally ve Finsku (26.–28. února 2021) slibuje při své premiéře v seriálu FIA Mistrovství světa v rallye vzrušující souboje na sněhu a ledu. Přesně uprostřed startovního pole čítajícího 39 vozů skupiny Rally2 vyrazí do boje vedoucí posádka průběžného pořadí kategorie WRC2 Andreas Mikkelsen a jeho spolujezdec Ola Fløene. Tito Norové v týmu Toksport WRT se za podpory Škody Motorsport zúčastní v kategorii WRC2 celé letošní sezóny FIA Mistrovství světa v rallye. Na Arctic Rally ve Finsku bude druhou posádkou jedoucí s vozem Škoda Fabia Rally2 evo v týmu Toksport WRT další norská dvojice Eyvind Brynildsen a Veronica Engan.

Arctic Rally ve Finsku nahradila v kalendáři FIA Mistrovství světa zrušenou Švédskou rallye. Právě finské čistě zimní soutěže konané v Rovaniemi poblíž severního polárního kruhu patří mezi jezdci k nejoblíbenějším. To dokládá už jen fakt, že ve skupině Rally2 startuje 39 vozů, což je více než polovina celého startovního pole. Aktuální počasí slibuje ideální zimní podmínky. Zledovatělé lesní cesty jsou lemované vysokými a pevnými sněhovými bariérami. Podobně jako je tomu na bobové dráze, i zde jezdci opírají své vozy o tyto bariéry, aby v zatáčkách dosáhli ještě větších rychlostí.

V současné době po svém vítězství na Rallye Monte-Carlo vede kategorii WRC2 Andreas Mikkelsen, jedoucí s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT. Stejně jako další jezdci je tento norský pilot mistrem v této speciální technice jízdy. „Driftování na ledu a sněhu ve voze s pohonem všech kol je pro každého rallyového jezdce snem. Já ale přesně vím, jak náročné bude v Rovaniemi v kategorii WRC2 zvítězit. Mnoho soupeřů, a mezi nimi zejména Esapekka Lappi, mi bude chtít život velmi znepříjemnit,“ vysvětluje před soutěží Mikkelsen. Ví o čem hovoří, protože právě Esapekka Lappi se v roce 2016 s vozem Fabia R5 stal mistrem světa v kategorii WRC2.

Šéf týmu Toksport WRT Serkan Duru k tomu dodává: „Úvodní podnik letošní sezóny v Monte-Carlu byl pro nás velmi dobrý. Vedeme v kategorii WRC2 hodnocení jezdců i týmů. Andreas je jednoduše pilot světové úrovně, jehož zkušenosti a profesionalita náš tým opravdu posunuly vpřed.“ S druhým vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT tentokrát pojede norská posádka Eyvind Brynildsen a Veronica Engan, která nahradí dvojici Marco Bulacia/Marcelo Der Ohannesian.

V kategorii WRC3 určené pro privátní posádky jedoucí s vozy skupiny Rally2 se pozornost zaměřuje na duel mezi dvěma mistry světa v rallycrossu. Mistr světa z roku 2016 Mattias Ekström pojede se spolujezdcem Emilem Bergkvistem s vlastním vozem Škoda Fabia Rally2 evo a postaví se proti úřadujícímu mistru světa Johanu Kristoffersonovi, jemuž bude dělat spolujezdce Patrick Barth (obě posádky jsou ze Švédska). Ekströmův tým současně nasadí ještě druhý vůz Škoda Fabia Rally2 evo, s nímž pojede německo-rakouská posádka ve složení Albert von Thurn und Taxis/Bernhard Ettel. Dalšími posádkami kategorie WRC3 jedoucími s Fabií Rally2 evo budou finské dvojice Teemu Asunmaa/Marko Salminen, Emil Lindholm/Mikael Korhonen a Eerik Pietarinen/Antti Linnaketo.

První etapa Arctic Rally ve Finsku startuje v pátek (26. února) ve 13:30 v Rovaniemi. První dvě rychlostní zkoušky se jedou na stejném úseku s délkou přesahující 31 kilometrů. Dalších šest rychlostních zkoušek bude následovat v sobotu 27. února. Na neděli 28. února budou připraveny závěrečné dva testy, které doplní jejich celkový počet na deset se souhrnnou délkou přibližně 251 kilometrů. Z důvodu opatření proti šíření koronaviru se Arctic Rally ve Finsku pojede bez diváků.

Škoda, která v roce 2021 slaví 120 let ve světě motorsportu, má na zimních skandinávských rallye bohatou a úspěšnou historii. V roce 1973 se na 24. mezinárodní Švédské rallye uskutečnil debut české značky v mistrovství světa. V tomto roce byla tato soutěž započítávána jako druhé kolo nově založeného šampionátu World Rally Championship (mistrovství světa). Na startovní listině byl uveden John Haugland se spolujezdcem Arildem Antonsenem, kteří jeli v Hauglandově vlastním voze Škoda 110L. Norská posádka tehdy vyhrála svoji třídu a skončila na vynikajícím celkovém osmém místě. O dva roky později jel Haugland s vozem Škoda 120S a vybojoval další vítězství ve třídě, a dokonce sedmé místo celkově.

Také v následujících letech slavila Škoda na Švédské rallye mnoho úspěchů ve svých třídách. Mezi úspěšné vozy patřila ŠKODA 130RS (v roce 1978 s posádkou John Haugland/Martin Holmes a v roce 1980 s dvojicí John Haugland/Petter Vegel), Škoda Favorit 136L (v roce 1993 Pavel Sibera/Petr Gross a v roce 1994 Emil Triner/Jiří Klíma) a Škoda Felicia Kit Car (1995: Emil Triner/Pavel Štanc, 1997: Triner/Jirátko a 1998: Rindeby/Ohlson). Mezi roky 2010 a 2012 týmy jedoucí s vozem Škoda Fabia S2000 zvítězily ve svých třídách třikrát v řadě za sebou. Po švédských posádkách Andersson/Fredriksson a Sandell/Parmander triumfovaly s českým vozem vybaveným pohonem všech kol také budoucí mistři FIA Mistrovství světa Sébastien Ogier/Julien Ingrassia.

Doposud poslední vítězství ve své třídě Škoda na Švédské rallye zaznamenala v roce 2017, kdy tovární pilot Pontus Tidemand (Škoda Fabia R5) dojel na prvním místě kategorie WRC2. Když se Arctic Rally ve Finsku jela v menším rozsahu v lednu 2021 jako první kolo mistrovství Finska, Teemu Asunmaa/Marko Salminen jedoucí v zákaznickém týmu TGS Worldwide s vozem Škoda Fabia Rally2 evo dojeli na celkově druhém místě se ztrátou pouhých 0,9 sekundy. Ve své třídě zaznamenali vítězství.

Věděli jste, že…
…Rovaniemi je hlavním městem Laponska a nachází se v severním Finsku poblíž polárního kruhu?

…Rovaniemi si říká „oficiální domov Santa Clause“ a je proslulé polární září, vědecky nazývanou Aurora Borealis?

…region kolem Rovaniemi běžně používají výrobci automobilů k testování prototypů vozidel v arktických podmínkách?

…na zasněžených lesních cestách finské Arctic Rally dosahuje Škoda Fabia Rally2 evo díky speciálním pneumatikám s hroty rychlosti až 200 km/h?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.