Audi slaví třínácté vítězství v Le Mans

Z šestnácti startů třináct vítězství, takové je skóre Audi na vytrvalostním závodu 24 hodin Le Mans. 82. ročník byl mimořádně obtížný, ale i divácky velice atraktivní. Jezdci týmů Toyota a Porsche vozům se čtyřmi kruhy ve nenechali nic zadarmo.

Pro značku Audi znamenal letošní závod třináctý úspěch z pouhých šestnácti startů v Le Mans – a možná dosud nejcennější, protože Audi Sport Team Joest se prosadil v extrémně náročném a po dlouhou dobu vyrovnaném závodě proti nejsilnější konkurenci týmů Porsche a Toyota. Až v závěrečné fázi padlo rozhodnutí ve prospěch obou vozů Audi R18 e-tron quattro.

„V Le Mans jsme zažili již mnoho napínavých závodů a slavili velká vítězství, ale tento úspěch má zcela mimořádnou hodnotu,“ řekl prof. Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG, po triumfálním průjezdu obou vozů Audi R18 e-tron quattro cílem. „Do tohoto závodu jsme nevstupovali jako favorité a v týmech Porsche a Toyota jsme měli dva velmi silné soupeře. Je to skvělý výkon celého týmu Audi, že jsme navzdory tomu dokázali i tentokrát v Le Mans zvítězit. Máme z toho obrovskou radost a můj dík patří všem, kdo tento úspěch umožnili.“

Všechny vozy třídy LMP1 měli technické potíže, práce v boxech tedy byla velice důležitá.
Všechny vozy třídy LMP1 měli technické potíže, práce v boxech tedy byla velice důležitá.

Značka se čtyřmi kruhy ve znaku se v 82. ročníku slavného vytrvalostního závodu musela potýkat s mnoha výzvami. Po těžké nehodě Loïca Duvala ve středečním volném tréninku musel Audi Sport Team Joest v rekordně krátké době připravit Audi R18 e-tron quattro se startovním číslem 1 a Loïca Duvala nahradil Marc Gené. Skutečnost, že tento tým měl v neděli ráno nakročeno k vítězství, říká vše o výkonu mechaniků. Nakonec však ke splnění tohoto snu chyběl malý kousek kvůli výměně vstřikovací trysky a turbodmychadla. Lucas di Grassi, Marc Gené a Tom Kristensen obsadili s odstupem tří kol druhé místo.

převzali v neděli ráno, krátce po páté hodině, poprvé vedení poté, co po celou noc vyvíjeli neúnavný tlak na dlouho vedoucí vůz Toyota. Protože i na jejich vozu R18 muselo být vyměněno turbodmychadlo, propadlo se startovní číslo 2 přechodně na třetí místo. Následně se však pozoruhodnou stíhací jízdou probojovalo zpátky na vedoucí pozici. André Lotterer přitom zajel s časem 3:22,567 min nejrychlejší kolo závodu.

Velkou smůlu měl tým třetího vozu Audi R18 e-tron quattro, který byl tvořen jezdci Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi a Oliver Jarvis. Po skvělé úvodní fázi, během jízdy za bezpečnostním vozidlem na rovince Hunaudières v prudkém dešti, narazilo Ferrari kategorie GT vysokou rychlostí do zádě Audi se startovním číslem 3. Poháněcí ústrojí vozu R18 bylo kolizí tak silně poškozeno, že Marco Bonanomi musel po pouhých 1,5 hodiny ze závodu odstoupit.

V hektických prvních hodinách závodu sváděly fascinující prototypy Audi, Porsche a Toyota na vysokorychlostním okruhu v Le Mans strhující souboje. Až do nedělního poledne prožívali fanoušci jeden z nejnapínavějších závodů v historii Le Mans. Teprve předposlední hodina přinesla předběžné rozhodnutí ve prospěch Audi, když s nevelkým odstupem jedoucí druhé Porsche postihla technická závada.

Vítězná posádka Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.
Vítězná posádka Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.

„Byl to závod, jaký může člověk zažít pouze v Le Mans,“ řekl Dr. Wolfgang Ullrich, šéf závodního oddělení Audi. Docházelo k mnoha incidentům a žádný z vozů v čele pelotonu se nevyhnul problémům. Rozhodující bylo, že naše vozy Audi R18 e-tron quattro jezdily po celých 24 hodin konstantně rychle, naši jezdci nedělali žádné chyby a náš tým reagoval rychle a správně na problémy, které se vyskytly. V týmech Porsche a Toyota jsme měli dva skutečně silné soupeře, kteří nám, jak jsme očekávali, život rozhodně neulehčovali. Pořád jsem věřil tomu, že to navzdory pro nás v letošním roce mimořádně nepříznivým předpokladům můžeme dokázat. Jsem hrdý, že se nám to opět povedlo. I já děkuji celému týmu, ale i našemu představenstvu a našemu koncernu, že nám každý rok umožňují ukazovat v Le Mans ‚Náskok díky technice‘. Respekt patří ovšem také značce Porsche za její výkon po návratu do Le Mans.“

Pro Audi to bylo třinácté vítězství v této čtyřiadvacetihodinovce, osmé s motory TDI a třetí s hybridním pohonem. Tým Reinholda Joesta oslavil svůj 15. úspěch v nejvýznamnějším vytrvalostním závodě na světě. Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer vybojovali po letech 2011 a 2012 svůj třetí společný triumf v Le Mans.

Celému závodu se z hlediska techniky budeme věnovat v právě dokončovaném prvním čísle magazínu Racing Life. Přiblížíme techniku týmů Audi, Porsche a Toyota, ale i nové závodní Corvette C7.R a plně elektrického Nissanu ZEOD RC. Racing Life vychází už za pár dní a ke stažení bude zdarma na www.racinglife.cz, k bezplatnému odběru nového PDF magazínu se na těchto stránkách můžete zaregistrovat již nyní.