Toyota po 1812 km v Kataru spokojena

Úvodní podnik letošní sezóny, kterým bylo 1812 km Kataru, se pro Toyotu Gazoo Racing ukázal jako mimořádně náročný, ale díky odhodlané práci celého týmu se Toyotě nakonec podařilo získat několik cenných bodů do světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Během náročného úvodního testu i volných tréninkových jízd na mezinárodním okruhu Lusail byli jezdci, konstruktéři a mechanici postaveni před úkol optimalizovat obutí, hmotnost a vyvážení obou vozů GR010 Hybrid. Díky vynaloženému úsilí i chytré závodní strategii se posádce vozu GR010 Hybrid č. 7 (Mike Conway, Kamui Kobajaši a Nyck de Vries) podařilo zužitkovat potenciál vozu na maximum a získat důležité body do světového šampionátu za těžce vybojované šesté místo.

Neméně usilovně po náročném startu bojovali úřadující mistři světa Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa s vozem GR010 Hybrid č. 8, aby si nakonec v silném startovním poli čítajícím 19 hypercarů (Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot a Porsche) dojeli pro 10. místo.

Závod byl zahájen za poledního slunce a neméně horké bylo i celé úvodní kolo. Mike vyrazil z čelní řady, ale hned v první zatáčce kvůli přetáčivosti neudržel stopu, a sedmička se tak vzápětí propadla na sedmé místo. Vůz č. 8 se po startu z 11. místa na roštu rovněž o něco propadl, a Sébastien se tak po prvním kole pohyboval na 14. pozici.

Vzhledem ke 37 vozům na startu se jezdci na úzké trati mezinárodního okruhu Lusail (5418 m) museli popasovat s poměrně hustým provozem. Mike a Sébastien využili svých zkušeností k tomu, aby se na rozdíl od mnoha soupeřů vyhnuli potížím, a tak se postupně začali posouvat kupředu.

Krátce před uplynutím prvních dvou hodin závodu předal Mike volant sedmičky Nyckovi, zatímco Brendon nahradil za volantem Sébastiena. Tým se rozhodl vyzkoušet různé závodní strategie, a tak oba vozy obuly na levé straně nové pneumatiky Michelin, aby mohly pokračovat v bitvě o lepší pozice – přezouvání na pravé straně bylo naplánováno na příští zastávku v boxech.

Nyck díky dobré práci za volantem dokázal posunout sedmičku do šestice nejrychlejších, aby po necelých čtyřech hodinách závodu předal vůz Kamuimu. Na druhé straně kvůli náročnému stintu, s nímž se musel vypořádat Brendon, čekal Rya úkol vrátit osmičku do první desítky, a tento úděl se ještě zkomplikoval ve chvíli, kdy osmička ztratila čas a postavení na trati během příští zastávky v boxech kvůli problémům s levým zadním kolem.

Když závod postoupil do posledních pěti hodin, za volant se usadili jezdci, kteří původně vyjížděli jako první; Mike nyní bojoval o šesté místo, zatímco Sébastien se pokoušel přiblížit k bodovanému umístění. Zhruba dvě hodiny před koncem závodu proběhla poslední výměna jezdců, kdy se volantu za umělého osvětlení opět chopili Nyck a Ryo.

S ubíhajícím časem se uplatnily různé strategie tankování a na začátku posledního kola závodu zaujímal Nyck sedmé místo. To nakonec proměnil v šesté, když v posledních metrech závodu předjel poškozený vůz Peugeot č. 93. Ryo dojel na 10. místě, a tak tým i přes náročné okolnosti nakonec získal dvě bodovaná umístění.

Tým Toyota Gazoo Racing, přestože poprvé od závodu v Silverstonu v roce 2018 nedosáhl na pódium, je odhodlán vrátit se v plné síle do akce hned v příštím kole letošní sezóny, kterým 21. dubna v Itálii bude podnik 6 hodin v Imole.