Dakar 2022: závěr nepřál českým jezdcům

Nejlépe z našich jezdců se umístili Zdeněk Tůma mezi čtyřkolkáři a Milan Engel v kategorii motocyklů bez asistence. Výborně jedoucího Lopraise i Prokopa ke konci soutěže zradila technika, a tak letošní Rallye Dakar dokončili na úplně jiných pozicích, než na které svými výkony měli.

V kategorii motocyklů si vedl nejlépe Brit Sam Sinderland jedoucí na španělském stroji GasGas. Pěkné 12. místo si odvezl Slovák Stefan Svitko, nejlepší z českých jezdců se v celkovém pořadí stal Jan Brabec na 23. pozici. Avšak mezi motorkáři jedoucími celou soutěž bez asistence, tedy těmi, co si své stroje servisují sami, obsadil fantastickou druhou příčku Čech Milan Engel, kterém na vítězného Arunase Gelanzninkase chybělo 33 minut.

Mezi jezdci na čtyřkolkách Dakar 2022 ovládl Francouz Alexandre Giroud s Yamahou. Celou dobu výborně jedoucí Zdeněk Tůma soutěž dokončil na moc pěkném 4. místě. V kategorii Lehkých prototypů (malé buginy) si celou dobu vedl velmi dobře náš Josef Macháček, ale nakonec jej potkaly technické potíže, kvůli nimž se propadl až na konečnou 25. příčku. Vítězem se stal Francisco Lopez Contardo z Chile. Třídu sériových bugin ovládl Austin Jones z USA na stroji Can-Am.

Mezi automobily si připsal další vítězství zkušený Nasser Al-Attiyah s Toyotou Hilux, který porazil druhého Sébastiena Loeba s vozem Prodrive o více jak 27 minut. Podivným elektromobilům Audi se zrovna moc nedařilo (baterie jím dobíjí spalovací dvoulitrový motor, takže o žádné ekologii nemůže být řeč), když nejlépe s tímto vozem dojel Mattias Ekstrom na celkovém 9. místě. Jeho týmový kolega Carlos Sainz dokončil na 12. místě a velezkušený Stéphane Peterhansel dokonce až na 59. příčce – Audi přitom hovoří o úspěchu, proboha proč?

Nedařilo se ale ani českým jezdcům. Nejlépe Rallye Dakar 2022 dokončil v kategorii automobilů Miroslav Zapletal, jemuž patří 24. pozice, Martin Prokop kvůli technickým problémům vypadl z první desítky a nakonec dojel do cíle až jako pětadvacátý. Přesto se sluší říci, že se ani letos jeho výkon a výkon navigátora Viktora Chytky v konkurenci továrních týmů vůbec neztratil. Už třetí místo v úvodní etapě, na němž měla zásadní podíl precizní navigace, jasně ukázal, že tato posádka má na to dojíždět mezi nejlepšími.

Kategorii kamionů dle předpokladů ovládla čtveřice kamazů, když nejlepším jezdcem byl Dmitry Sotnikov. Čtyři nasazené speciály Kamaz a první čtyři příčky, doslova armáda mechaniků a rozpočet, o kterém si ostatní týmy mohou nechat jen zdát. Trochu nevyrovnaný boj, nemyslíte? Pořadatelé v tomto směru drží volná pravidla, aby doslova šli penězům naproti a sport tak trpí. Kdyby totiž tovární týmy musely pracovat jen s určitým počtem vozů a počtem mechaniků, bylo by to více o sportu než o penězích, jako je tomu teď.

Takže nejrychlejším jezdcem ze zbytku světa se v kategorii kamionů stal Janus van Kasten z týmu Petonas De Rooy Iveco, za ním soutěž dokončil českým fanouškům dobře známý Martin van Dem Brink, následovaný našim Martinem Macíkem na Ivecu (celkově 7. místo). Excelentně jedoucí Aleš Loprais s Pragou byl jediným jezdce, který dokázal potrápit ruské kamazy, ale technické potíže jej nakonec odsunuly z vynikajícího 4. místa na konečnou 21. pozici. Pro úplnost dodejme, že Tomáš Tomeček s Tatrou dokončil jako čtyřiadvacátý a Ignacio Casale s Tatrou z týmu Buggyra sedmadvacátý.

Třídu Classic, která se jede jako setinová rallye pro historické vozy (na přesnost, ne na rychlost), ovládl Francouz Serge Mogno z Teamu FSO. Nejlepší českou posádkou se stala dvojice Ondřej Klymciw, Tomáš Bohm s vozem Škoda 130LR na celkové 14. příčce. České barvy hájilo ještě několik dalších jezdců, zmiňme alespoň legendárního Josefa Kalinu, který navigoval ve slovenské posádce kamionu, jenž dokončil na 90. místě. Celkem bylo klasifikováno 129 posádek v kategorii Classic!