Zákaznický program Škoda Motorsport vstupuje do další sezóny

Václav Trkola, vedoucí Zákaznické technické podpory ve Škoda Motorsport, hovoří o službách svého oddělení, důležitosti zpětné vazby od zákazníků a nadcházející sezóně.

Nová rallyová sezóna už začala – tedy ta světová, česká teprve odstartuje. Právě ve světovém šampionátu ale najdeme týmy využívající Zákaznického programu Škody Motorsport. Zde je vedoucím Zákaznické technické podpory Václav Trkola, který o své práci prozradil více:

Jaká je náplň vaší práce a co přesně máte na starosti?
V rámci Zákaznického programu Škoda Motorsport jsem zodpovědný za Zákaznickou technickou podporu. Mým úkolem, společně s kolegy, je poskytovat celkovou technickou podporu všem našim zákazníkům po celém světě. Pomáháme jim provozovat jejich vozy a zvyšovat jejich výkonnost, což je z jejich strany velmi oceňováno.

Jakou technickou podporu nebo služby v současné době nabízíte zákaznickým týmům?
Ve spolupráci s inženýry, techniky a mechaniky poskytujeme podporu na dálku i přímo na akcích. Nabízíme také revize a opravy hlavních dílů přímo v prostorách Škoda Motorsport nebo ve spolupráci s našimi servisními partnery. Kromě toho také informujeme zákazníky o všech technických novinkách prostřednictvím technických bulletinů, vydáváme doporučená nastavení pro vybrané rallye nebo řešíme případné technické problémy.

Objevily se v letošním roce nějaké novinky v oblasti technické podpory?
Jednou z největších novinek bylo úspěšné zajištění kamionu s náhradními díly, který byl poprvé vyslán na Chorvatskou rallye v dubnu 2021. Tento kamion je v současné době k dispozici zákazníkům především na vybraných soutěžích WRC nebo ERC a díky němu si mohou náhradní díly zakoupit přímo na místě. Zákazníci nemusí být vždy vybaveni všemi náhradními díly, takže pokud nějaké potřebují dokoupit, najdou je v tomto kamionu a ten jim může pomoci pokračovat v rallye.

Co mohou týmy ve zmíněném kamionu s náhradními díly najít?
Na základě našich zkušeností je kamion vybaven především díly, které se v závislosti na podmínkách soutěže opotřebovávají nejsnáze. Mezi tyto díly patří například nárazníky, blatníky, díly podvozku, díly motorového prostoru nebo převodovky. Kamion obsahuje 70 až 80 procent dílů vozu. Karoserie samozřejmě nevozíme, protože jejich výměna během rallye není povolena.

Václav Trkola, vedoucí Zákaznické technické podpory ve Škoda Motorsport

Jak funguje technická podpora na dálku?
Zákazníci s námi komunikují většinou standardními kanály, jako je e-mail nebo telefon, ale i prostřednictvím messengerů, jako je WhatsApp. Kromě každodenní komunikace na témata související s manipulací s vozem nebo údržbou nabízíme na základě předchozího požadavku vzdálenou technickou podporu na danou akci. Tehdy je specializovaný technik připraven na dálku pomoci týmu s analýzou dat, nastavením vozu, odpovědět na technické otázky nebo poradit s údržbou vozu. V ostatních případech se snažíme zákazníkům pomoci s problémy během rallye. Kontaktují nás, a když nejsme schopni pomoci přímo, snažíme se najít nejbližšího technika, který problém vyřeší osobně.

Jaké služby mohou zákazníci využít přímo ve Škoda Motorsport?
Nabízíme revize a opravy motorů, převodovek a tlumičů. Týmy si tuto službu mohou rezervovat v naší dílně na základě našich kapacitních možností a svého závodního programu. Pak nám pošlou pouze motor, převodovku nebo sadu tlumičů a my okamžitě začneme pracovat. Pokud dojde ke kolizi se závodem zákazníka, jsme schopni motor nebo převodovku po dobu přestavby pronajmout. Pro převodovky nabízíme také placené školení pro týmy, kde je učíme, jak si převodovku udržovat sami, ale to bylo populární hlavně na začátku našeho zákaznického programu. Dnes už většina zákazníků náš vůz a postupy dobře zná.

S čím pomáhají inženýři zákazníkům během rallye?
Na soutěžích poskytujeme dvě úrovně podpory. První úroveň, která je bezplatná, obsahuje obecnou podporu v dané oblasti ze strany našich pracovníků na soutěžích WRC a ERC. Tato služba je k dispozici také na vybraných kolech národních šampionátů. Druhá forma podpory je individuální pro daný tým, kterou je nutné objednat předem, protože naše kapacity jsou omezené a poptávka velmi vysoká. Pro podporu v soutěžích můžeme poskytnout dokonce čtyři typy zkušených odborníků: inženýra vozu, inženýra motoru, technika nebo mechanika, přičemž každý z nich má jiné odborné znalosti a zodpovědnost, aby bylo dosaženo co nejlepšího výkonu.

Je individuální technická podpora dostupná po celém světě?
Ano, jsme schopni poskytnout naše pracovníky téměř kdekoli na světě. Technici byli vysláni například i do Paraguaye, Chile nebo na Blízký východ, kde se nacházejí některé týmy našich zákazníků. Vše závisí na komunikaci, požadavcích a dostupnosti našich pracovníků.

Během kterých rallye mají technici nejvíce práce?
Obvykle záleží na náročnosti soutěže a podmínkách. Jednou z nejnáročnějších soutěží je Safari Rally Kenya, které jsme se v loňské sezóně nezúčastnili. Obecně se však dá říci, že nejnáročnější jsou asi podniky WRC. Technici na soutěži obvykle stráví až sedm dní. Začínají pre-event testy, pak se tým připravuje na technické kontroly a poté je inženýr k dispozici během samotné rallye.

Zohledňuje se při vývoji vozu zpětná vazba od zákazníků?
Ano, v případě obdržení zpětné vazby nebo podnětů od zákaznického týmu jsou tyto připomínky předány naší technické skupině a následně vyhodnoceny. Tento podnět je zapracován v případě, že je identifikován potenciální přínos pro výkon nebo životnost. Už jsme obdrželi několik takových připomínek, které se ukázaly jako přínosné.

Jaká byla úroveň poptávky po službách technické podpory v roce 2021 ve srovnání s předchozími roky?
Navzdory pandemii Covid-19 jsme byli natolik zahlceni požadavky zákazníků, že jsme bohužel nebyli schopni všechny tyto požadavky splnit. Zároveň jsme maximálně využili všechny naše inženýry vozu, inženýry motoru a techniky.

Plánujete nějaké novinky na rok 2022?
Na rok 2022 je plánováno navýšení kapacity inženýrů vozu. Jak jsem již zmínil, v sezóně 2021 jsme pracovali na plné obrátky a dosáhli jsme hranice našich kapacit. Proto se příští rok tým inženýrů vozu rozroste o další tři členy.

Děkuji za rozhovor