F1 Japonska v ohlédnutí Pavla Turka

Japonskou Grand Prix formule 1 vyhrál Lewis Hamilton. V čem je však GP na okruhu v Suzuce výjimečná a co ji odlišuje od ostatních závodů, na to se v pohledu do zákulisí zaměřil Pavel Turek.

Grand Prix Japonska je výjimečnou událostí v kalendáři. To vám poví prakticky kdokoliv – pilot, novinář či fanoušek. V čem ale tkví tato výjimečnost? Na to se zaměřil Pavel Turek, expert dlouhodobě se pohybující v zákulisí formule 1, který aktuálně působí jako Commercial director RedBull AirRace:

Vše je dáno hlavně následujícími faktory: Japonsko je ekonomicky silná země s tradicí v automobilovém průmyslu a pokrokovou technologií. S tím se pojí i závody, ať už je to formule 1, silniční motocykly nebo klasické automobilové závodění.

Díky tomu se Japonsko může pyšnit i širokou fanouškovskou základnou. Jedná se o jeden z největších trhů na mapě F1. Pokud se člověk podívá na globální sledovanost královny motorsportu, Japonsko bude hodně vysoko. A to nejen, co se sledovanosti týče, ale i v oblasti dalších médií – klasického tisku, internetového zpravodajství a tak dále.

[the_ad_group id=“21″]

Japonští fanoušci jsou loajální a věrní, občas až za hranicemi toho, co je v Evropě vnímáno jako přípustné. Ve spoustě případů to hraničí s fanatismem. Například bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen má z dob, kdy v Japonsku závodil, fanynku, která už přes dvacet let osobně jezdí na každý jeho závod a ubytovává se ve stejném hotelu.

Své nadšení dávají tamní fanoušci najevo také skrze nákup reklamních předmětů, kdy není problém vidět celou rodinu oblečenou v odlišných barvách podle toho, jakému týmu či jezdci jednotliví její členové fandí. Japonce neodradí ani vyšší cena vstupenek a reklamních předmětů – klidně jsou schopni vydat rodinný rozpočet za to, aby mohli strávit víkend na Suzuce a sledovat závody.

To si pak také patřičně užívají. Na rozdíl od evropských fanoušků nemají například problém sedět na tribunách až do noci a sledovat hemžení a práci v garážích týmů. Toto nadšení podporují také japonští piloti a značky v F1 – v minulosti to byli třeba Kamuj Kobajaši nebo Takuma Sato, v současnosti je to hlavně dodavatel pohonných jednotek Honda. Právě Honda okruh v Suzuce původně vybudovala pro soukromé testovací účely.

Není tak divu, že až na dvě nebo tři výjimky v osmdesátých letech byl závod vždy vyprodaný. Nadšení Japonců a jejich technické znalosti se přenáší i do nabízených služeb a technických pokroků ve formuli 1. V minulosti například jako první zkoušeli umístit kolem dráhy zelené plátno, na které potom byla během televizního vysílání digitálně promítaná reklama lišící se pro jednotlivé státy tak, aby byl maximalizován příjem.

Japonci byli rovněž průkopníky v nabízení přenosu ve vysokém rozlišení. Dnes jako první poskytují některé vybrané části programu v rozlišení 4K, což ne všechny televizní stanice umějí využít. Jedná se tedy o velmi tradiční zemi s pevnými kořeny v motorsportu, která je ale současně velmi progresivní a dodává formuli 1 významnou ekonomickou sílu.

Pavel Turek, odborník na F1, Commercial director RedBull AirRace a ambasador paliva OMV MaxxMotion

Mohlo by vás zajímat

Formule 1: Pavel Turek o GP Singapuru
Formule 1: Pavel Turek o GP Singapuru
Drift Toyoty GT86 byl vidět až z vesmíru
Drift Toyoty GT86 byl vidět až z vesmíru
Ohlédnutí: Favorit králem své třídy
Ohlédnutí: Favorit králem své třídy