Ford posádky Ouředníček – Křípal převálcoval kamion

Nejhorší okamžik své dakarské kariéry za sebou mají pilot Tomáš Ouředníček a navigátor David Křípal. Na konci páteční šesté etapy Hail – Rijád jim přední část vozu přejel kamion Nizozemce Van den Brinka. Jako zázrakem se posádce nic nestalo. Start do nedělní sedmé etapy je ohrožený, ale není vyloučený.

Tomáš s Davidem vstupovali do poslední etapy první poloviny 42. ročníku Rallye Dakar jako 25. nejrychlejší posádka v celkovém hodnocení aut. A byli odhodlaní stoupat výš. „Měli jsem skvělou rychlostku, jelo se nám nádherně. Těsně před cílem u náročného výjezdu duny najednou stáli pořadatelé, mávali na nás, ať hodně zpomalíme. Na místě byl i ředitel závadu David Castera. Mě to trochu znervóznilo, rozjel jsem se pomalu a tu dunu nevyjel. Tak jsem zcouval zpátky. Pak jsme se rozhodli rozjet znovu a v tom přiletěl Martin van den Brink s kamionem a ustřelil nám předek. Bylo to hrozně nečekaný. Vůbec jsme netušili, že tam je. Nedal nám bohužel vědět, že je za námi systémem Sentinel, jak je zvykem. A jel z úhlu, že nebyl vidět v zrcátkách,“ vzpomíná na děsivou chvilku Tomáš Ouředníček.

Česká posádka najednou místo rychlého dojezdu do cíle řešila, co bude dál. „Na mě to padlo. Psychicky náročný moment. Auto bylo sešrotované. Vypadalo to, že to určitě nepůjde opravit. A že máme s Dakarem útrum. Ale pak se seběhli všichni fanoušci okolo a začali nám ochotně pomáhat. To mě zase zvedlo. Vytáhli nás na silnici a následně na benzínku. Mimochodem, jedním z pomáhajících byl i manažer Fordu ze Saudské Arábie, což mě trochu pobavilo“ doplňuje Tomáš.

Posádka týmu Ultimate Dakar Racing ale není zvyklá něco vzdávat, tím spíš na Rallye Dakar. Kluci opět ukázali svá obrovská závodnická srdce a bojovali dál. „Najednou se nám to v hlavě rozleželo, že bychom přece jen třeba mohli pokračovat, když bude druhý den volno v Rijádu. Tak jsme se nechali odtáhnout do cíle jedním ze soutěžních asistenčních kamiónů, což je podle regulí. Jenže se nám koncový průjezdní bod nenačetl. Tak jsme se znovu nechali odtáhnout do pouště, kde se nám načetly všechny zbylé průjezdní body. Proto jsme rychlostní zkoušku dokončili na 60. místě, ale měli jsme jasno, že můžeme dál startovat,“ říká navigátor David Křípal.

Když Tomášův Ford Ranger dotáhli do bivaku, na českou posádku čekal Martin van den Brink. „Moc se omlouval. Když jsme viděli videa se srážkou, pochopili jsme, že tomu už nemohl zabránit. Předpokládal, že pojedeme doleva, my jsme se rozhodli jet doprava. Martinovi za ten incident hrozilo vyloučení ze závodu, protože nezastavil a neposkytl pomoc. V sobotu jsme kvůli tomu byli před komisí a řekl jsem, že jsme Martinovi dali signál, že jsme v pořádku. On taky viděl, že kolem dokola je spousta diváků, nedaleko čekali pořadatelé i s vrtulníky. Takže mohl jet dál, protože věděl, že by nám někdo pomohl, kdyby se stalo ještě něco horšího,“ povídá smířeně Tomáš.

Navíc nizozemský pilot kamionu hned po dojezdu do cíle nehodu nahlásil. „I mechanici Martinova týmu šli na ředitelství závodu a ptali se, jak to s námi dopadlo. Z jeho strany velmi pozitivní přístup. Takže se nakonec ani na něj nemůžu zlobit. A Martin zůstává v závodě. Ironií osudu je, že Martin vyhrál Maroko Desert Chalenge v roce 2017 v kategorii kamionů a my jsme ji tehdy vyhráli v autech. Od té doby jsme přátelé. O to víc mi to bylo líto, že nás osud znovu spojil, ale tímto nepříjemným okamžikem,“ uvědomuje si Tomáš Ouředníček.

Posádka týmu Ultimate Dakar Racing po incidentu klesla na celkové 42. místo. „Pro nás teď končí jakákoli šance na dobré umístění, přestože letošní Dakar jsme měli dobře rozjetý. Ale nově jsme si dali za cíl, že se alespoň pokusíme ho dokončit,“ prohlásil Ouředníček.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.