Pavel Turek: Bezpečnost komunity F1 je nedostatečná!
Odborník na Formuli 1 se vrací k nedávnému incidentu v Brazílii, který zde rozhodně nebyl první. Známá jsou i jiná přepadení z předchozích let.
Formule 1 může být technologicky královnou motorsportu, ovšem existují i aspekty, ve kterých oproti jiným světovým a sportovním událostem výrazně zaostává – jedním z nich jsou nedostatečná bezpečnostní opatření celé komunity, myslí si Pavel Turek, odborník pohybující se dlouhodobě v prostředí F1.
Na letošní Grand Prix Brazílie vrhly stín události odehrávající se mimo závodní dráhu. Členové týmů Mercedes, Force India a Pirelli byli během odjezdu z okruhu na hotel (každý incident se odehrál v jiný den) napadeni tamními obyvateli. Zatímco zaměstnanci Force India a Pirelli z incidentu vyvázli, když se jim ve svých dodávkách podařilo ujet vozům, jejichž posádka se pokusila o přepadení, členové Mercedesu dopadli podstatně hůře. Dostali se dokonce do přímé konfrontace s útočníky, naštěstí neutrpěli vážná zranění.
[the_ad_group id=“21″]
Bohužel, takovýchto případů je během závodu na okruhu Interlagos, který leží na předměstí Sao Paula, několik každý rok. Z minulosti můžeme zmínit například Jensona Buttona, který se po podobném „zážitku“ rozhodl jezdit opancéřovaným vozem – podobně jako někteří další členové komunity F1.
Problémem pro jezdce, zaměstnance týmů, novináře a další, kteří se v kolotoči formule 1 pohybují, je jednak to, že na okruh se jezdí přes Favely, chudinské čtvrti známé vysokou mírou kriminality, jednak minimální bezpečnostní opatření ze strany organizátorů a vedení šampionátu. Ve formuli 1 momentálně neexistuje žádná bezpečnostní služba, každý tým se musí postarat sám o sebe.
Osobní prohlídky, zajištění příjezdu na trať, spolupráce s místní policií – k takovým opatřením se sahá pouze v případě, dorazí-li na závod význačná osobnost, jako například hlava státu, ve kterém se velká cena právě jede. Otázkou bezpečnosti všech zúčastněných by se mělo zabývat právě vedení šampionátu. A podle posledních prohlášení se zdá, že královna motorsportu by se mohla dočkat zlepšení i v tomto ohledu.
Události z Brazílie budou totiž diskutovány na zasedání Světové rady motoristického sportu 6. prosince. Na základě incidentů, které se staly členům Mercedesu, Force India a Pirelli, jež z obav o bezpečnost dokonce zrušilo plánované testy pneumatik na Interlagosu s McLarenem, by měl být vybudován koncept, který zajistí ochranu všech osob v padoku F1 na každém podniku šampionátu.
Doufejme tak, že se jednalo o poslední incidenty tohoto druhu a že nakonec opět bude platit ono otřepané „všechno zlé je pro něco dobré.“
Pavel Turek, odborník na F1, Commercial director RedBull AirRace a ambasador paliva OMV MaxxMotion