Systém pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak

Volkswagen I.D. R Pikes Peak, s nímž se Romain Dumas postaví 24. června 2018 na start závodu do vrchu Pikes Peak International Hill Climb, disponuje opravdu komplexním systémem pohonu, který nabízí výkon 500 kW. Vůz využívá pohon všech kol.

„Se závodním vozem I.D. R Pikes Peak vstupujeme do zcela nové oblasti. Vůbec poprvé nasadí Volkswagen do závodu zcela elektricky poháněný závodní vůz. Kromě náročného aerodynamického konceptu a mimořádných požadavků na podvozek byl největší výzvou vývoj systému elektrického pohonu,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.

Pro nejnáročnější závod do vrchu u VW připravili vůz disponující výkonem 500 kW (680 koní) s pohonem všech kol. Cílem přitom není jen vítězství v kategorii elektromobilů, ale i stanovení nového rekordu trati v této kategorii. V tomto směru je velkou pomocí pilot vozu Romain Dumas, který zde již několikrát zvítězil.

[the_ad_group id=“21″]

Dne 24. června 2018 se pokusí s Volkswagenem I.D. R Pikes Peak překonat hranici 8.57,118 min – tento čas je od roku 2016 v kategorii elektromobilů rekordem a zajel jej Rhys Millen (trať má délku 19,99 kilometrů a 156 zatáček). Celkový rekord tratě ale drží Peugeot v čase 8:13,878. Stanovil jej v roce 2013, když zde zvítězil Sébastien Loeb se speciálem Peugeot 208 T16 Pikes Peak.

První elektromobil z dílen Volkswagen motorsport
První čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen je vybaven dvěma vzájemně propojenými bloky lithium-iontových akumulátorů, které jsou jako pevná součást vozu uloženy vpravo vedle prostoru pro jezdce a za ním. Jejich energii využívají dva samostatné vysokovýkonné elektromotory na přední a zadní nápravě. Společně poskytují nejvyšší výkon 500 kW (680 k).

Výkon elektromotorů reguluje elektronická řídicí jednotka v závislosti na aktuální jízdní situaci na závodní trati. Až bude Romain Dumas v nejslavnějším závodě do vrchu na světě ovládat pedály plynu a brzdy, nebudou jejich pohyby přenášeny mechanicky, nýbrž prostřednictvím systému elektronického přenosu signálu.

Až 20 procent elektrické energie, nezbytné k překonání závodní trati o délce 19,99 kilometru, si I.D. R Pikes Peak vyrobí sám. Elektromotory pracují totiž při brzdění jako generátory. Tzv. rekuperací vyrábějí elektřinu, kterou ukládají do akumulátorů. Vedlejším efektem tohoto procesu je pokrytí části požadovaného brzdného výkonu. Tento systém je běžně používám u řady sériově vyráběných elektromobilů či hybridů.

Nad tento rámec potřebnou brzdnou sílu vytváří konvenční brzdová soustava, která má v případě závodního vozu I.D. R Pikes Peak podobu systému Brake-by-Wire s již zmíněným elektronickým přenosem signálu z brzdového pedálu. „Spolupráci mezi rekuperací a mechanickou brzdovou soustavou řídí elektronika a jezdec nemá o těchto dějích ani ponětí,“ popisuje Marc-Christian Bertram, vedoucí týmu pro elektrické/elektronické systémy v oddělení Volkswagen Motorsport.

Napětí před závodem
Pro Volkswagen byl vývoj systému pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak skokem do neznáma. „Pro celý náš tým inženýrů to byla obrovská výzva. S elektrickými pohony jsme neměli žádné zkušenosti, ani data ze závodů, na vývoj jsme měli extrémně krátkou dobu sedmi měsíců a až na konci května jsme mohli testovat na originální trati,“ shrnuje Bertram. Jistá porce napětí proto zůstává až do dne konání závodu na Pikes Peaku.

Inženýři oddělení Volkswagen Motorsport si mohou být jisti alespoň tím, že odvedli optimální přípravné práce. Při vývoji akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak využívali také know-how odborných oddělení pro elektromobilitu mateřského koncernu ve Wolfsburgu a střediska pro předsériovou výrobu v Braunschweigu.

„Technický vývoj značky Volkswagen disponuje dílnami a laboratořemi, v nichž lze uskutečňovat zátěžové testy akumulátorů,“ vysvětluje François-Xavier Demasion. Zkouškám byly podrobovány nejprve jednotlivé články a moduly akumulátorů. „Také u závodního vozu existují speciální požadavky na kabelové svazky a ochrannou izolaci. Volkswagen má již velké zkušenosti s vysokonapěťovou technikou. Pro nás bylo velmi cenné, že jsme k nim měli přístup.“

Inženýři se přitom řídili nejen přísnými bezpečnostními předpisy mezinárodní automobilové federace FIA pro Formuli E a hybridní vozidla kategorie LMP1, která se účastní například 24h závodu v Le Mans. „Během vývoje našich akumulátorových systémů jsme používali také přísné zkušební postupy z vývoje sériových vozů,“ dodává Bertram.

Mohlo by vás zajímat

Škoda Kodiaq RS řádila na Nürburgringu
Škoda Kodiaq RS řádila na Nürburgringu
V nevyzpytatelném závodě byly stupně vítězů na dosah
Stupně vítězů byly na dosah
Italská rallye: těsné vítězství ve WRC a prvenství Škody ve WRC2
Italská rallye: těsné vítězství ve WRC a prvenství Škody ve WRC2