Volkswagen ID.R na Severní smyčce v číslech

Výhradně elektricky poháněný ID.R projel „Zeleným peklem“ o délce 20,8 kilometru za pouhých 6:05,336 min, průměrnou rychlostí 204,96 km/h a přitom spotřeboval jen 24,7 kWh elektrické energie. Závodní elektromobil ID.R tak byl nejen výrazně rychlejší než závodní vozy kategorie GT3, ale také k tomu potřeboval jen čtvrtinu energie.

Volkswagen vyvinul a používá závodní elektromobil ID.R k propagaci elektromobility a svých sériově vyráběných elektromobilů. Zda je motorsport vhodný pro propagaci elektromobilů, ať si každý rozhodne sám. Více o tomto tématu psal například náš partnerský magazín AutoMotoLife.cz ZDE a to při příležitosti oznámení automobilky Hyundai, že taktéž vyvíjí závodní elektromobil.

Čísla a fakta k rekordnímu kolu na Severní smyčce
Volkswagen ID.R se 3. června 2019 zapsal do historie nejrychlejším kolem elektromobilu na Severní smyčce všech dob. Prototyp je automobilem s alternativním pohonem nejvyšší úrovně a při svých rekordních jízdách prověřil techniku výhradně elektrického pohonu v limitních situacích. Již čas 6:05,336 min, nový traťový rekord v kategorii elektromobilů, dokazuje výjimečnost výkonu, který odvedl jezdec Romain Dumas (F) za volantem závodního vozu ID.R.

[the_ad_group id=“21″]

Výjimečnost a průkopnický charakter jezdeckých a technických výkonů pozoruhodně dokládá také vyhodnocení zaznamenaných dat. Během rekordního kola závodního vozu ID.R na závodním okruhu o délce 20,8 kilometru působily na Dumase při průjezdech zatáčkami odstředivé síly, které odpovídají tři a půl násobku jeho tělesné hmotnosti. Měřicí zařízení závodního vozu ID.R o výkonu 500 kW (680 k) zaznamenala příčné zrychlení až 3,49 g.

„Dvěma velkými rozdíly mezi ID.R a závodními vozy, s nimiž jezdívám čtyřiadvacetihodinové závody, jsou výrazně vyšší rychlosti v zatáčkách a kratší brzdné dráhy,“ říká Dumas. Vysoké rychlosti v zatáčkách a extrémní brzdné výkony jsou doprovázeny působením velmi velkých sil. Senzory závodního vozu ID.R zaznamenaly během rekordního kola mnohokrát hodnoty 3 g a více.

Nejvyšší hodnoty 3,49 g bylo dosaženo při průjezdu esíčka v úseku Kallenhard. Nejintenzivněji vozidlo zpomalovalo při brzdění před zatáčkou Aremberg. Během něj vytvořily brzdy závodního vozu ID.R, vyztužené uhlíkovými vlákny, zpomalení 2,7 g.

Hmotnost hlavy se náhle zvýší na více než 20 kilogramů
Vysoké odstředivé síly jsou výzvou především pro krční svaly jezdce. U stojícího vozu nesou přibližně 6,5 kilogramu – hlava má hmotnost přibližně pět kilogramů, přilba dalších 1500 gramů. Při maximálním zrychlení 3,49 g, dosaženém během rekordního kola v úseku Kallenhard, se tato hmotnost pro Dumase zvýšila na krátkou dobu na více než 20 kilogramů.

Dumas se na tuto tělesnou námahu připravuje náročným tréninkem pro zlepšování kondice a posilováním. „Tyto situace simuluji používáním vyřazené přilby opatřené závažími. V tělocvičně umístěné ve sklepě mého domu tak mohu trénovat krční svalstvo,“ popisuje Dumas.

ID.R dosáhl v rekordním kole nejvyšší rychlosti na úseku Fuchsröhre, který následuje po delším klesání. Datový záznam zde uvádí 273 km/h. Slavnou zatáčku Caracciola-Karussell projel Dumas rychlostí 83 km/h – nejnižší rychlostí, která byla během rekordního kola naměřena. Průměrná rychlost rekordního kola byla 204,96 km/h.

Systém DRS byl aktivován více než dvacetkrát
Dumas měl k dispozici manuálně ovládaný systém pro snižování aerodynamického odporu DRS (Drag Reduction System), který se používá také ve Formuli 1. Jeho účelem bylo optimální využití energie, uložené v sadě lithium-iontových akumulátorů závodního vozu ID.R. „Tlačítkem mohu nastavit prvek zadního spoileru tak, aby se výrazně snížil aerodynamický odpor vzduchu,“ vysvětluje Dumas. V zatáčkách nastavoval více než dva metry širokou plochu na maximální přítlak. Celkem na 23 úsecích však aktivovaný systém DRS snižoval aerodynamický odpor vozu ID.R – například při zrychlování nebo na rovinkách.

Oba elektromotory, na přední i zadní nápravě, mohly tímto způsobem mimořádně efektivně využívat energii, uloženou v akumulátorech. DRS byl během rekordního kola aktivován v souhrnu po dobu 88,82 sekundy – tedy 24,3 procenta celkové doby jízdy. Nejdelším souvislým úsekem byly téměř tři kilometry rovinky Döttinger Höhe na konci Severní smyčky.

Dumas mohl tento poslední úsek trati absolvovat vysokou rychlostí díky strategii rekuperace, kterou oddělení Volkswagen Motorsport vyvinulo speciálně pro Severní smyčku. ID.R vyrobil 9,2 procenta energie, spotřebované během rekordního kola, rekuperací kinetické energie. Tato hodnota kolísala v průběhu rekordního kola v závislosti na profilu trati. Maximální hodnoty bylo dosaženo bezprostředně před vjezdem na rovinku Döttinger Höhe. V tomto bodě bylo závodním vozem ID.R rekuperováno přesně 9,87 procenta do té doby spotřebované energie.

Glycerol jako téměř bezemisní zdroj primární energie
Volkswagen Motorsport sází na inovativní výrobu energie pro nabíjení akumulátorů. Při všech rekordních jízdách závodního elektromobilu ID.R vyrábí veškerou potřebnou primární energii pro tým Volkswagen Motorsport generátor, který má sice zcela konvenční vzhled, ale v jeho útrobách nepracuje většinou obvyklý agregát na naftu, nýbrž na glycerol. Při spalování této kapaliny (z hlediska chemického složení se jedná o cukrový alkohol, který je odpadním produktem například při výrobě bionafty) nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol je nejedovatý a je dokonce schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka E422.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.