Švédská rally: se škodovkami Mikkelsen, Gryazin a Lindholm

Po vítězství v kategorii WRC2 na úvodní Rallye Monte Carlo míří posádka vozu Škoda Fabia Rally2 evo Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (N/N) na Švédskou rally (24.–27. února) s cílem dosáhnout dalšího špičkového výsledku. Tradiční zimní podnik FIA Mistrovství světa v rallye se po téměř 50 letech konání v regionu Värmland přesunul se svou základnou o 800 kilometrů severněji do města Umeå.

Andreas Mikkelsen se na Švédskou rally, druhý podnik FIA Mistrovství světa v rallye (WRC), cítí dobře připraven. „Rallye Monte Carlo byla první společnou rallye s mým novým spolujezdcem Torsteinem Eriksenem a hned nám to perfektně fungovalo! Také vím, že náš vůz Škoda Fabia Rally2 evo je jako vždy výborně připravený týmem Toksport WRT a na rychlých zasněžených tratích ve Švédsku skvěle funguje. Vzhledem k tomu, že rychlostní zkoušky v okolí města Umeå jsou v mistrovství světa novinkou, budou podmínky pro všechny stejné. Určitě to bude napínavý souboj,“ předpovídá úřadující mistr světa kategorie WRC2 z Norska.

Mikkelsenovi kolegové z týmu Toksport WRT podporovaném Škodou Motorsport, Nikolaj Gryazin a spolujezdec Konstantin Alexandrov z Ruska, skončili v úvodním podniku sezóny v Monte Carlu celkově třetí v kategorii WRC2 a druzí v kategorii WRC2 Junior. Přestože Gryazin startoval na Švédské rally pouze jednou, patří k favoritům na vítězství ve své kategorii. „Těším se na svou premiéru s vozem Škoda Fabia Rally2 evo ve Švédsku. Pevně doufám, že při očekávaných nižších teplotách se opět dočkáme sněhových bariér podél tratí. O ně se může rallyový vůz velmi dobře opřít a dosáhnout tak vyšších rychlostí v zatáčkách,“ prozrazuje Gryazin několik postřehů k technice jízdy na zimních rallye.

Marco Bulacia/Marcelo Der Ohannesian (BOL/RA), kteří rovněž jedou s Fabií Rally2 evo, jsou na Švédské rally úplnými nováčky. „Na Rallye Monte Carlo jsme měli smůlu a nezískali jsme žádné body. I když většina soupeřů má na sněhu a ledu více zkušeností, rozhodně chci vybojovat cenné body do celkové klasifikace WRC2 i do hodnocení WRC2 Junior,“ shrnuje Bulacia svůj cíl pro druhé kolo mistrovství světa.

Na rozdíl od mladých Jihoameričanů mají úřadující finští mistři v rallye Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) s rychlými a zasněženými lesními cestami bohaté zkušenosti. V rámci přípravy na svůj první start v sezóně WRC2 vyhráli v podobných zimních podmínkách Arctic Lapland Rally. Talentovaná smíšená posádka z Finska bude na cestě za vítězstvím v kategorii WRC2 na Švédské rally jedním z favoritů.

Technicky vzato provozuje tým Toksport WRT dva nezávislé týmy. Mikkelsen a Bulacia jsou přihlášeni pod hlavičkou Toksport WRT, Gryazin a Lindholm oficiálně jedou v týmu Toksport WRT 2. Oba týmy bojují o mistrovské body samostatně, a tím de facto i proti sobě.

Rallyová Škoda Fabia je ve Skandinávii velmi populární, jak ukazuje seznam vozů přihlášených na Švédskou rally. V silném poli 30 přihlášených vozů skupiny Rally2, včetně 24 účastníků kategorie WRC2, startuje s úspěšným mladoboleslavským speciálem celkem jedenáct posádek. Mezi nimi je i italská posádka Mauro Miele/Luca Beltrame, která vede hodnocení kategorie WRC2 Masters. Bruno Bulacia (BOL), mladší bratr jezdce týmu Toksport WRT Marca Bulacii, oslaví svůj debut v kategorii WRC2 vedle zkušeného španělského spolujezdce Marca Martího taktéž za volantem Fabie Rally2 evo.

K zajištění co nejlepších zimních podmínek, které v posledních letech často chyběly, přesunula Švédská rally svou základnu z Karlstadu v jižněji položené provincii Värmland, kde se soutěž konala od první sezóny WRC 1973. Novým centrem soutěže se stalo město Umeå vzdálené asi 800 kilometrů severněji na pobřeží Baltského moře. Druhá soutěž letošní sezóny mistrovství světa odstartuje ve čtvrtek 24. února večer slavnostním startem v centru Umeå. V pátek 25. února čeká na týmy sedm rychlostních zkoušek. V sobotu 26. února bude následovat dalších osm měřených testů před tím, než soutěž v neděli 27. února uzavřou poslední čtyři rychlostní zkoušky.

Věděli jste, že…
…předchůdce Švédské rally se poprvé jel v roce 1950 uprostřed léta? Původně se tato rallye jmenovala „Rally půlnočního slunce“ a do zimního termínu se přesunula v roce 1965.

…každá posádka musí mít na palubě lopatu, aby bylo možné automobil vykopat ze závěje v případě, že opustí trať?

…každá pneumatika Pirelli vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo v kategorii WRC2 má 384 hrotů vyrobených z wolframu. Toto číslo vyplývá z předpisů, které stanovují maximálně 20 hrotů na čtvereční decimetr povrchu pneumatiky. Délka hrotů přitom nesmí přesáhnout 20 mm při hmotnosti 4 gramy. Jejich tvar musí být válcovitý a musejí být do pneumatiky zasazeny z vnější strany.

…v roce 1973, v němž se Švédská rally jela poprvé v rámci FIA Mistrovství světa, byly povoleny pouze pneumatiky bez hrotů? Soutěž vyhrál místní hrdina Stig Blomqvist i přesto, že ztratil deset minut problémy s palivovým čerpadlem.

…Švédskou rally v roce 1993 vyhrál i Pavel Sibera/Petr Gross, a to ve třídě A5 s vozem Škoda Favirit 136L

První 3 jezdci kategorie WRC2 (před Švédskou rally)
1. Andreas Mikkelsen (N), Škoda Fabia Rally2 evo, 26 bodů
2. Erik Cais (CZ), Ford Fiesta Rally2, 18 bodů
3. Nikolay Gryazin (RAF), Škoda Fabia Rally2 evo, 15 bodů