Toyota bude usilovat o hattrick v Le Mans

Tým Toyota Gazoo Racing se pokusí již potřetí za sebou zvítězit v 24 hodin Le Mans. Do 88. ročníku legendárního francouzského závodu na dráze Circuit de la Sarthe naposledy nasadí své vozy TS050 Hybrid.

Monopostu TS050 Hybrid s pohonem všech kol a výkonem 1000 koní při premiéře v roce 2016 uteklo vítězství o dvě kola, avšak po návratu na Le Mans zde v letech 2018 i 2019 zvítězil – pravda, v té době už skutečná konkurence v podobě Audi a Porsche nestartovala. Nyní se chopí výzvy naposledy v samotném závěru epochy LMP1 a bude usilovat o hattrick.

Speciál TS050 Hybrid se do historie zapsal nejen jako první vítězný vůz Toyota na Le Mans, ale i jako model nastolující nová měřítka z pohledu spotřeby. Vůz je při brzdění schopen rekuperovat úctyhodných 60% kinetické energie, kterou během 24 hodin dokáže proměnit v cca 3000 MJ hybridní posily – to od roku 2012 znamená nárůst o plných 150%. Souběžně s tím v letech 2012 až 2019 došlo ke snížení spotřeby paliva o 35% a během téhož období se časy na kolo zlepšily přibližně o 10 sekund.

Dva monoposty TS050 Hybrid se na startovním roštu s 60 vozy postaví čtyřem dalším strojům z kategorie LMP1, rovněž usilujícím o titul světového šampiona vytrvalostních soutěží FIA (WEC). Le Mans je předposledním kolem sezóny WEC 2019-2020, v níž posádka vozu TS050 Hybrid č. 7 ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López (vítězové závodu ve Spa minulý měsíc) vede v celkovém žebříčku o 12 bodů. Druzí jsou Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima, vítězové posledních dvou ročníků závodu Le Mans, společně se stájovým kolegou Brendonem Hartleyem – příští víkend se však utkají o dalších 51 bodů.

Letos je to teprve počtvrté v 97leté historii závodu 24 hodin Le Mans, kdy se podnik koná v jiném měsíci než červnu; úplně první závod v roce 1923 se pořádal v květnu, zatímco ročník 1956 se jel v červenci, a kvůli vnitrostátní situaci ve Francii se soutěž v roce 1968 přesunula na září. Je to však vůbec poprvé, kdy na okruh nebudou moci zavítat diváci, což podnik připravuje o jedinečnou atmosféru, kterou tradičně vytváří přes 250 tisíc fanoušků vytrvalostních soutěží.

Tradice Le Mans však letos bude porušena i jinak. Konat se nebude oblíbená prohlídka speciálů v centru města ani spanilá jízda pilotů. Rovněž samotné závodění pojede podle upraveného harmonogramu. Z pohledu jezdců i dalších členů týmu bude zřejmě velmi náročný čtvrtek 17. září, na nějž připadá bezmála 11 hodin tréninkových jízd a kvalifikací. V návaznosti na hodinovou tréninkovou jízdu v pátek dopoledne se pořadí na startovním roštu rozhodne v nové soutěži hyperpole, kdy se o první startovní pozici utká vždy nejlepších šest vozů z každé kategorie.

Toyota bude usilovat o historicky šestou pole position, která je současně čtvrtou v řadě. Tím by se v dosavadním žebříčku rekordů mohla srovnat s Peugeotem na třetím místě a současně získat ideální startovní pozici pro nedělní závod, jenž začíná ve 14:30 a pojede za tmy po téměř polovinu času z celkových 24 hodin.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.